Probleem:
Je maakt op de smartphone gebruik van een app waarvoor je moet inloggen met jouw DigiD account. Op deze manier weet de instantie van de app, vaak de overheid, dat jij ook echt jij bent.
Helaas lukt het inloggen keer op keer niet. Als foutmelding wordt aangegeven dat de sessie al meer dan 15 minuten verlopen is. Deze melding wordt getoond nadat je bent ingelogd met gebruikersnaam en wachtwoord dus die zijn juist.
Hoe werkt inloggen met DigiD:
Dit kan op twee manieren. De eerste is met een gebruikersnaam en wachtwoord. Na inloggen krijg je via SMS een code toegestuurd wat ook wel tweestapsverificatie wordt genoemd. De tweede is door gebruik te maken van de DigiD app.
Apps op smartphones maken tijdens het inloggen met een DigiD account gebruik van de browser. Als je in de app op inloggen klikt wordt de browser geopend. Je ziet dan een website met een inlogformulier. Na succesvol inloggen keer je weer terug naar de app. Dit is standaardgedrag.
Oplossing:
Het kan voorkomen dat tijdens een eerdere keer om in te loggen de DigiD website in de browser op de achtergrond open blijft staan. Maar na 15 minuten inactiviteit wordt een DigiD sessie automatisch gestopt wegens de veiligheid.
De volgende keer dat je weer in wilt loggen wordt de website met inlogformulier in een nieuwe tab geopend. Echter ziet de DigiD website dat je nog in een andere tab ingelogd was en toont de foutmelding dat de sessie verlopen is.
Nogmaals proberen lost het probleem niet op. Het opent nog een tab met weer dezelfde foutmelding.
Volg daarom onderstaand stappenplan. Dit is gebaseerd op een Apple iPhone, maar je kan dit ook voor een Android smartphone uitvoeren.
- Sluit de app waarmee je probeert in te loggen door 2x op de home knop te drukken
- Ga naar de browser toe waarmee je websites bezoekt, standaard is dit Safari
- Druk rechts onderin op het icoontje met de twee vierkantjes over elkaar heen
- Je krijgt nu alle websites te zien die je in eigen tabs geopend hebt
- Sluit minimaal de tabs van DigiD af door op het kruisje te klikken
- Start de smartphone opnieuw op
- Log weer in met DigiD via de app die je wilde gebruiken
Heb je ook veel wachtwoorden? Lees dan dit blog over wachtwoordmanagers.
Oplossing getest op:
Apple iPhone met de CoronaCheck app om een QR code te genereren
Hi Tim,
Dankjewel voor je artikel.
Ik liep ook diverse keren tegen dit probleem aan en heb geprobeerd het op te lossen door zoals je beschrijft alle openstaande safari tabs te sluiten. Dit loste echter het probleem nog niet op. Pas nadat ik in de telefoon settings alle safari browsergeschiedenis en cookies had verwijderd liep het proces goed door.
Groet,
Duco
Hoi Duco,
Bedankt voor het delen van jouw oplossing. Mogelijk dat je hier ook
andere mensen meehelpt.
Hallo Tim,
Ben blij dat ik via jouw site wat kan vinden over deze melding. Heb je wellicht ook tips hoe je deze melding op kunt lossen met een pc werkend met google chrome?
Alvast bedankt. Groeten Gerrit
Als je deze melding ook in Chrome op de pc krijgt kan je het beste de internetbestanden + cookies verwijderen.
Nadeel is alleen dat je dan ook de geschiedenis kwijt bent van websites die je bezocht hebt.
1. Klik in Chrome rechts bovenin op de 3 vierkantjes onder elkaar.
2. Klik op “Instellingen”
3. Klik links op “Privacy en beveiliging”
4. Klik in het midden op “Browsegegevens wissen”
5. Klik op “Periode” en dan op “Alles”
6. Klik op “Gegevens wissen”
7. Sluit vervolgens alle tabbladen af en herstart Chrome
Heb je hierna nog steeds last van het probleem?
Het werkt weer voor geen meter. Je kunt wel zien dat alle goeie ITers elders werkzaam zijn. Prutsers!
Vervelend om te lezen dat je problemen ervaart met Digid. Zonder enige context kan ik je niet verder helpen. Ik ben niet de ontwikkelaar / beheerder van Digid. Voor een klacht verwijs ik je graag door naar > https://www.digid.nl/hulp-contact/contact/ik-heb-een-klacht/