Opeens alle e-mails kwijt in Thunderbird, hoe herstel je dit?

Probleem:

Mozilla Thunderbird logo.Je gebruik Thunderbird om jouw e-mails mee te ontvangen en te versturen maar opeens toont Thunderbird geen e-mails meer. Dit is apart omdat je zeker weet dat er tientallen, honderden misschien wel duizenden mails moeten zijn.

Thunderbird opnieuw opstarten lost het probleem niet op. Niet alleen “Postvak IN”, maar ook “Verzonden” en “Prullenbak” is leeg.

Je heb niets vreemds gedaan en ook geen updates geïnstalleerd. Het lijkt net of je Thunderbird voor de eerste keer opstart omdat je een account moet configureren.

Oplossing:

In onderstaand stappenplan wordt ervan uitgegaan dat je gebruik maakte van POP om e-mails te downloaden. Gebruik je IMAP dan is de kans groot dat het probleem buiten Thunderbird ligt. Met IMAP worden mails tussen jouw apparaten gesynchroniseerd.

Deel 1: account toevoegen

Voeg opnieuw jouw account toe en kies voor POP. De kans is groot dat er meteen nieuwe e-mailberichten worden gedownload, maar dat is niet erg.

Zorg er nu voor dat de computer of laptop geen internet meer heeft. Dit is nodig om te voorkomen dat we de oude e-mails herstellen maar hiermee de nieuwe verwijderen.

Deel 2: controleren of de mail hersteld kan worden

  1. Open Thunderbird
  2. Druk op de ALT toets van het toetsenbord
  3. Klik bovenin op “Extra” > “Accountinstellingen”
  4. Klik op “Server instellingen” onder het account dat je toegevoegd hebt
  5. Zoek in het rechter gedeelte naar “Lokale map” en kopieer het pad eronder
  6. Open Windows Verkenner en plak het pad uit stap 5 in de adresbalk
  7. Klik nu bovenin de Adresbalk op “Mail” je gaat nu een map hoger / terug
  8. Sluit Windows Verkenner niet, die heb je in deel 4 weer nodig

Zie je nu twee mappen staan? Dan is de kans groot dat je de e-mail nog kan herstellen. Zie je maar een map? Dan zijn op een of andere manier toch alle e-mails verwijderd en zal deze oplossing helaas niet werken.

Deel 3: nieuwe e-mails veilig stellen

  1. Ga weer naar Thunderbird
  2. Maak onder de map “Postvak IN” een nieuwe map aan bijvoorbeeld “herstel2021”
  3. Sleep naar deze map alle mails die nu in “Postvak IN” zitten
  4. Heb je ook al mails in “Verzonden” of “Prullenbak”? Herhaal dan stap 2 + 3 hiervoor
  5. Sluit Thunderbird af

Deel 4: oude e-mails overzetten naar het nieuw e-mailaccount

Thunderbird bewaard e-mails in bestanden per map. Je zal bijvoorbeeld een bestand INBOX en INBOX.msf zien. Deze bestanden bevatten alle mails die in “Postvak IN” staan.

In onderstaande stappenplan ga je deze bestanden kopiëren naar het nieuwe e-mailaccount uit deel 2.

  1. Ga weer naar stap 7 uit deel 2 waarin je de twee mappen ziet staan, fictief voorbeeld:
    1. mijnmail_1
    2. mijnmail_2
  2. Open nu de map die het oudste is, je kan dit zien aan de kolom “gewijzigd op”
  3. Kopieer de inhoud van deze map, dus alle mappen en bestanden
  4. Ga nu weer terug naar de map “Mail”, zie stap 7 uit deel 2
  5. Open de map die het nieuwste is, deze heb je geopend in stap 6 uit deel 2
  6. Plak in deze map alle bestanden en mappen
  7. Als er gevraagd wordt om mappen of bestanden te overschrijven, beantwoord met ja
  8. Start Thunderbird op en je zou nu weer alle e-mails moeten zien
  9. Sleep de mails uit de mappen van deel 3 terug naar “Postvak IN”, “Verzonden” etc

Oplossing getest op:

Windows 10 met Thunderbird 91

Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.