Probleem:
Je gebruik Thunderbird om jouw e-mails mee te ontvangen en te versturen maar opeens toont Thunderbird geen e-mails meer. Dit is apart omdat je zeker weet dat er tientallen, honderden misschien wel duizenden mails moeten zijn.
Thunderbird opnieuw opstarten lost het probleem niet op. Niet alleen “Postvak IN”, maar ook “Verzonden” en “Prullenbak” is leeg.
Je heb niets vreemds gedaan en ook geen updates geïnstalleerd. Het lijkt net of je Thunderbird voor de eerste keer opstart omdat je een account moet configureren.
Oplossing:
In onderstaand stappenplan wordt ervan uitgegaan dat je gebruik maakte van POP om e-mails te downloaden. Gebruik je IMAP dan is de kans groot dat het probleem buiten Thunderbird ligt. Met IMAP worden mails tussen jouw apparaten gesynchroniseerd.
Deel 1: account toevoegen
Voeg opnieuw jouw account toe en kies voor POP. De kans is groot dat er meteen nieuwe e-mailberichten worden gedownload, maar dat is niet erg.
Zorg er nu voor dat de computer of laptop geen internet meer heeft. Dit is nodig om te voorkomen dat we de oude e-mails herstellen maar hiermee de nieuwe verwijderen.
Deel 2: controleren of de mail hersteld kan worden
- Open Thunderbird
- Druk op de ALT toets van het toetsenbord
- Klik bovenin op “Extra” > “Accountinstellingen”
- Klik op “Server instellingen” onder het account dat je toegevoegd hebt
- Zoek in het rechter gedeelte naar “Lokale map” en kopieer het pad eronder
- Open Windows Verkenner en plak het pad uit stap 5 in de adresbalk
- Klik nu bovenin de Adresbalk op “Mail” je gaat nu een map hoger / terug
- Sluit Windows Verkenner niet, die heb je in deel 4 weer nodig
Zie je nu twee mappen staan? Dan is de kans groot dat je de e-mail nog kan herstellen. Zie je maar een map? Dan zijn op een of andere manier toch alle e-mails verwijderd en zal deze oplossing helaas niet werken.
Deel 3: nieuwe e-mails veilig stellen
- Ga weer naar Thunderbird
- Maak onder de map “Postvak IN” een nieuwe map aan bijvoorbeeld “herstel2021”
- Sleep naar deze map alle mails die nu in “Postvak IN” zitten
- Heb je ook al mails in “Verzonden” of “Prullenbak”? Herhaal dan stap 2 + 3 hiervoor
- Sluit Thunderbird af
Deel 4: oude e-mails overzetten naar het nieuw e-mailaccount
Thunderbird bewaard e-mails in bestanden per map. Je zal bijvoorbeeld een bestand INBOX en INBOX.msf zien. Deze bestanden bevatten alle mails die in “Postvak IN” staan.
In onderstaande stappenplan ga je deze bestanden kopiëren naar het nieuwe e-mailaccount uit deel 2.
- Ga weer naar stap 7 uit deel 2 waarin je de twee mappen ziet staan, fictief voorbeeld:
- mijnmail_1
- mijnmail_2
- Open nu de map die het oudste is, je kan dit zien aan de kolom “gewijzigd op”
- Kopieer de inhoud van deze map, dus alle mappen en bestanden
- Ga nu weer terug naar de map “Mail”, zie stap 7 uit deel 2
- Open de map die het nieuwste is, deze heb je geopend in stap 6 uit deel 2
- Plak in deze map alle bestanden en mappen
- Als er gevraagd wordt om mappen of bestanden te overschrijven, beantwoord met ja
- Start Thunderbird op en je zou nu weer alle e-mails moeten zien
- Sleep de mails uit de mappen van deel 3 terug naar “Postvak IN”, “Verzonden” etc
Oplossing getest op:
Windows 10 met Thunderbird 91
Beste Tim de Hoog,
Ik heb een paar grote stommiteiten begaan met mijn hoofdcomputer waardoor ik niet kan e-mailen. Erger nog, van Thunderbird is op die pc eigenlijk niets terug te vinden. Ik tik nu op de laptop waarop ik een vervangende Thunderbird-installatie wil installeren. En wel een zodanige dat liefst alle mail (van enkele GigaBytes) wordt opgehaald.
Ik durf dat te schrijven omdat mij dat een aantal jaren geleden is gelukt zonder dat ik daar toen op uit was. Alleen weet ik nu echt niet meer hoe ik dat deed. Ik zou het enorm op prijs stellen als u in een paar stappen zou kunnen uitleggen hoe ik dat moet doen.
Ik denk dat dat toen zo goed lukte doordat ik de goede instellingen gebruikte. Ik gebruikte toen waarschijnlijk de volgende gegevens:
Servertype : IMAP-mailserver
Servernaam : imap.ziggo.nl
Gebruikersnaam : j.somer@ziggo.nl
Verbindingsbeveiliging : SSL/TLS
Authenticatiemethode : Normaal wachtwoord
Ik hoop zeer dat u mij kunt helpen.
Veel dank,
Jan Somer
Wat de oude computer betreft:
Zie je nog wel een map met bestanden als je naar de volgende locatie gaat?
C:\Users\<< gebruikersnaam >>\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\
Dan is de kans groot dat als je Thunderbird download & installeert weer toegang krijgt tot de mails. Ga hiervoor naar > https://www.thunderbird.net/nl/
Wat de laptop betreft:
De instellingen die je opgeeft kloppen maar zijn niet volledig. Zo mis je het poortnummer. Alle instellingen vindt je op de volgende pagina > https://www.ziggo.nl/klantenservice/e-mail/serverinstellingen of je kan het stappenplan volgen op > https://www.ziggo.nl/klantenservice/e-mail/imap#/mozilla-thunderbird/
Hallo Tim de Hoog
Wat de oude computer betreft:
Het eerste wat ik deed na de crash was inderdaad dit proberen:
C:\Users\<>\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\ . Het bleek niet mogelijk te zijn. Het was volledig verdwenen.
Wat de nieuwe computer betreft:
Als instelling voor poortnummer vond ik nog: Poort 993, Standaard 993.
Ik ga je aanbevelingen proberen op te volgen.
Je hoort nog van me.
Ik denk dat de mappen Mijn documenten / Mijn afbeeldingen dan ook leeg zijn? Wel apart dat alle data opeens verdwenen is.
Ter controle heb je misschien ‘onbewust’ Windows opnieuw geïnstalleerd om deze weer werkend te krijgen? Zoja dan bestaat er de kans dat je in de map C:\Windows.old nog een back-up kan vinden van jouw persoonlijke bestanden.
Dag Tim,
Het gaat bepaald niet voorspoedig met het stappenplan van Ziggo. Na in Stap 1 op ‘Thunderbird’ geklikt te hebben en in Stap 2 op ‘instellen’ komt in Stap 3a een scherm in beeld waarin ik op ‘E-mail’ moet klikken. Dat levert niets op. Maar er is ook nog een Stap 3b dat zegt ‘Dit overslaan en mijn bestaande e-mailadres gebruiken.’ Daarop geklikt… alweer geen reactie.
Toen dacht ik: hier klopt iets niet, en ben maar aan het rapporteren geslagen.
Ik hoop dat jij hieruit kunt opmaken wat ik verkeerd gedaan heb, en hoor dat graag van je.
Ik heb je een e-mail gestuurd met een stappenplan.
Beste Tim
Ik was heel verrast door de snelheid waarmee je schreef dat je een alternatief stappenplan per e-mail had verstuurd. Maar zolang ik nog geen werkende mail heb kan ik dus niets per e-mail ontvangen.
Zou je zo goed willen zijn om het stappenplan naar het e-mailadres van mijn vrouw te sturen? Dat is: p.hoenderdaal@ziggo.nl .
Hartelijk dank!