E-mail heeft een werkende internetverbinding nodig

Af en toe nemen mensen contact op omdat er geen e-mail meer verstuurd en/of ontvangen kan worden. Als er geen foutmelding wordt getoond kan het zo zijn dat er geen nieuwe e-mails zijn, heb geduld en geniet van de rust :).

E-mail heeft internet nodig:

De eerste vraag die ik stel is “heb je een werkende internetverbinding” waarop vaak gereageerd wordt met “die heb ik toch niet nodig het is e-mail?”. Ik leg dan uit dat e-mail gebruik maakt van de internetverbinding om e-mails binnen te halen of te verzenden.

De meeste zeggen meteen dat ze een internetverbinding hebben. Toch vraag ik ze het even te controleren want meten is weten. Een zoekopdracht in Google is in dit geval voldoende.

De internetverbinding testen:

Een browser is het programma waarmee je een website bezoekt, voorbeelden zijn Edge, Firefox of Chrome. Deze browsers cachen de startpagina graag om het laden te versnellen. Hiervoor wordt er lokaal een kopie van de website bewaard. Op de achtergrond controleert de browser of er iets veranderd is en alleen als dat zo is kopieert hij de pagina opnieuw.

Opnieuw opstarten lost de meeste e-mail en internetproblemen op.

Het zou toch fijn zijn dat je als gebruiker zelf de meeste problemen op zou kunnen lossen? Nou is het ook wel weer zo dat bedrijven telkens “nieuwe” functionaliteiten bedenken terwijl de meeste mensen de reeds beschikbare functionaliteiten nog niet kennen, begrijpen of gebruiken. Zo staat in Windows 11 de startmenu balk in het midden in plaats van links.

Zonder internetverbinding geen e-mail, zonder e-mail wel internetverbinding :).

Mogelijke oplossingen:

  1. Controleer of je internetverbinding hebt via een brower?
    1. nee = ga naar 2,
    2. ja = ga naar 3
  2. Start je computer opnieuw op, lost dit het probleem niet op ga dan naar 3
  3. Mogelijk heeft je provider storing, wacht 1 uur, probleem nog steeds aanwezig ga naar 4
  4. Start je modem opnieuw op, probleem nog steeds aanwezig ga naar 5
  5. Controleer gebruikersnaam en wachtwoord, probleem nog steeds aanwezig ga naar 6
  6. Heb je wel internetverbinding op jouw tablet of smartphone?
    1. ja = de computer is het probleem, ga naar stap 7
    2. nee = ga naar stap 8
  7. Probeer de volgende oplossingen:
    1. Ben je verbonden met een draadloos netwerk?
    2. Zit de netwerkkabel erin?
    3. Mogelijk dat antivirus de internetverbinding blokkeert
    4. Onlangs instellingen aangepast of nieuwe programma’s geïnstalleerd?
    5. Laat een IT specialist naar het probleem kijken
  8. Neem contact op met de internetprovider

Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.