Probleem:
De afgelopen jaren heb je honderden foto’s gemaakt met jouw Android smartphone. Deze wil je overzetten naar de computer met Windows.
Je kan een Android smartphone gemakkelijk verbinden met een Windows computer. Het enige wat je nodig hebt is de kabel die je ook gebruikt als laadkabel. Deze heeft een standaard USB aansluiting die ook in de computer past. Vervolgens zal Windows de smartphone als een USB stick herkennen.
Helaas herkent Windows jouw smartphone niet. Als je hem aansluit wil hij wel opladen maar daar blijft het bij. Ook een andere poort op de computer lost het probleem niet op.
Oplossing 1 – wat wil je doen:
Voordat de computer toegang krijgt tot de bestanden op de smartphone moet je eerst toestemming geven. Nadat je de smartphone verbonden hebt met de computer vraagt de smartphone wat je wil doen of wordt de melding “Dit apparaat wordt opgeladen via USB” getoond. Druk op de vraag of melding en selecteer “USB gebruiken voor de optie Bestandsoverdracht”.
Heb je verkeerd gedrukt. Haal dan de kabel uit de computer en plaats deze weer terug. De smartphone zal de melding opnieuw tonen.
Voor sommige smartphones wordt deze vraag als notificatie gesteld. Deze kan je bekijken door de smartphone te ontgrendelen en met jouw vinger van boven naar beneden over het scherm te wrijven. Er klapt vervolgens een menu uit. Dit is hetzelfde menu waar ook WhatsApp berichten of nieuwe e-mail meldingen worden getoond.
Oplossing 2 – rechten:
Wordt de vraag uit oplossing 1 niet gesteld? Dan kan het zijn dat je in het verleden aangegeven hebt dat de smartphone nooit verbinding mag maken met de computer. Om dit op te lossen moet je de rechten voor applicaties resetten. Met rechten geef je aan wat een applicatie wel of niet mag.
Na het uitvoeren van onderstaand stappenplan heb je de rechten van alle applicaties gereset. Het is ook mogelijk om dit per applicatie te doen maar soms is lastig te bepalen welke applicatie verantwoordelijk is voor de USB verbinding met de computer.
- Verbreek de verbinding met de computer
- Ga op de smartphone naar “Instellingen” (tandwiel icoon)
- Druk op “Apps” in de lijst met opties
- Druk nogmaals op “Apps” in de lijst met opties
- Druk rechts bovenin op de drie puntjes die boven elkaar worden getoond
- Druk op “Systeemprocessen weergeven”
- Druk rechts bovenin op de drie puntjes die boven elkaar worden getoond
- Druk op “App-voorkeuren herstellen” en vervolgens op “Resetten”
- Verbind de smartphone opnieuw met de computer
Omdat sommige smartphone fabrikanten het uiterlijk van Android veranderen kan het zijn dat bovenstaande opties op een andere locatie staan of anders heten. Hetzelfde geldt ook voor de verschillende Android versies die gebruikt worden.
Oplossing 3 – defecte kabel:
Controleer de USB kabel die je gebruikt op breukschade. Deze doet zich het snelste voor bij de uiteinden waar de aansluitingen (connectors) zitten. Zie je een barstje of steken er draden uit dan is de kans groot dat de kabel defect is. Breuken kunnen zich ook intern voordoen.
Voor de veiligheid moet je geen kabels met breuken of defecten gebruiken. De kans op kortsluiting of verhitting is groter met brand tot gevolg.
In een USB kabel zitten meerdere draden. Een defecte kabel kan je daarom nog wel gebruiken om op te laden omdat er dan minder draden worden gebruikt. Voor het versturen van data zijn er meer nodig. Als een van de vele draden kapot is werkt het niet meer.
Probeer daarom een andere kabel uit van een andere Android smartphone. Heb je die niet dan kan je deze voor nog geen 10 euro kopen bij de Blokker of online.
Onegrijpelijke instructies : “(3) Druk op “Apps” in de lijst met opties;
(4) Druk nogmaals op “Apps” in de lijst met opties”. Dit kan helemaal niet. Zodra je op “Apps” gedrukt hebt in de lijst met opties overeenkomstig instructie (3), verschijnt er een scherm waarin de optie “Apps” niet voorkomt. Dus wat nu?
Hoi Geert, dit blog is al meer dan 12 maanden oud. Het kan voorkomen dat opties binnen Android hernoemd of verplaatst zijn omdat je een nieuwere versie hebt. Kan je aangeven welke smartphone je hebt? Merk + type, staat soms op achterkant, het doosje of de factuur. Dan kan ik je verder helpen.
Hoe kan ik de foto’s overzetten met een usb kabel naar mijn HP laptop , als ik de telefoon Samsung j6 aansluit met een usb kabel gebeurt er niks laptop herkent usb niet. Hoe kan ik dit oplossen?
Heb je oplossing 1 al uitgevoerd? Met andere woorden. Heb je op jouw smartphone de optie “USB gebruiken voor de optie Bestandsoverdracht” geactiveerd. Doe je dit niet dan zal de smartphone alleen opladen?
Het kan ook zijn dat je drivers voor jouw telefoon moet installeren voordat deze zichtbaar is.
1. Sluit jouw smartphone op de computer aan
2. Klik op de Windows start menu knop
3. Zoek op “Instellingen” en klik op het resultaat met dezelfde naam
4. Klik links op “Bluetooth en apparaten”
4. Klik rechts op “Apparaat toevoegen” en volg de stappen
Beste, wat ik ook probeer, via usb wordt mijn Samsung 34 niet erkent.
Wanneer ik deze pc open zie ik dus mijn A34 niet staan.
mijn laptop is een HP met Windows 11 64 bit.
A34 Android 14
Wat is er aan de hand?
Met dank
Theo Hoste
Hoi Theo,
Heb je de kabel al geprobeerd op een ander apparaat? Op die manier kan je uitsluiten of het aan de kabel ligt of aan de laptop.
Als de smartphone wel via de kabel oplaad betekent dit niet dat de kabel ook nog werkt om bestanden over te dragen.
Oplossing 2 (rechten) letterlijk gevolgd. Nog steeds geen verbinding tussen camera en Samsung Smartphone (geen camera-icoontje). Ik heb de neiging dit een ‘waardeloos’ advies te noemen oftewel ‘Karel-Utrecht-Theodoor’. Onbruikbaar! Mijn ervaring is dat de verbinding soms wel en soms niet werkt, en dat daar voor een simpele ziel zonder hbo-informatica weinig aan valt te doen. Zoals je aan mijn schrijfstijl kunt zien, ben ik niet de allerdomste en alleronhandigste leverancier van commentaar.
Waarom wil je een camera verbinden met jouw smartphone? En om wat voor camera gaat het?
Deze oplossing is bedoelt als het niet lukt om een Android smartphone met Windows te verbinden. Deze is getest in de praktijk maar het kan voorkomen dat het niet voor iedereen werkt. Dit komt door de verschillen in hardware en software.
Hoi Tim,
Ik heb hetzelfde probleem, mijn Samsung laadt enkel op, ik kan geen bestanden overzetten. Ik heb al 3 verschillende kabels geprobeerd, zonder succes.
Als ik de stappen volg onder Oplossing 2, dan krijg ik, als ik op de drie puntjes druk, het volgende: “Updates verwijderen”. Nu weet ik niet of het verstandig is dit te doen?
Maar het lukt niet om stap 6 uit te voeren?
6. Druk op “Systeemprocessen weergeven”
Het lijkt er op dat je nu op de puntjes drukt nadat je op een app hebt gedrukt. Je moet stap 6 uitvoeren in het overzicht van apps.
Om toch jouw vraag te beantwoorden. Het verwijderen van updates zou geen probleem moeten zijn. Deze krijg je vervolgens weer als update aangeboden via de Play Store.
Voor een app kan je meestal eerst de updates verwijderen en daarna de app zelf. Maar sommige apps kan je helemaal niet verwijderen.
Hoi, mijn telefoon maakt wel verbinding maar zegt dat de bestanden leeg zijn. Terwijl er veel foto’s en video’s op staan maar die worden dus niet gelezen. Is daar ook een handleiding voor om dat op te lossen?
Groetjes Anouk
Hoi Anouk,
Zegt de telefoon dat er geen bestanden zijn of de computer?
In welk map zoek je naar de foto’s, kan je het volledige pad delen? Of makkelijker nog misschien een screenshot sturen via https://www.timdehoog.nl/contact.
Als de foto’s of video’s wel op de telefoon staan zou je ze ook via jouw computer moeten kunnen zien.
Ik lees op diverse hulpsites dat mogelijk je kabeltype niet goed is. Maar niemand verteld me WELKE DAN WEL!!!!!! wordt dan de versie bedoeld 3.1 of 3.2??
Als je me vertelt welke smartphone merk + type je hebt kan ik je adviseren welke kabel je het beste kan kopen.
Het grote verschil tussen 3.1 en 3.2 is de overdrachtsnelheid. Maar daarvan kan je pas profiteren als de smartphone en laptop het ook ondersteunen.