Android smartphone verbindt niet via USB met Windows

Probleem:

De afgelopen jaren heb je honderden foto’s gemaakt met jouw Android smartphone. Deze wil je overzetten naar de computer met Windows.

Je kan een Android smartphone gemakkelijk verbinden met een Windows computer. Het enige wat je nodig hebt is de kabel die je ook gebruikt als laadkabel. Deze heeft een standaard USB aansluiting die ook in de computer past. Vervolgens zal Windows de smartphone als een USB stick herkennen.

Helaas herkent Windows jouw smartphone niet. Als je hem aansluit wil hij wel opladen maar daar blijft het bij. Ook een andere poort op de computer lost het probleem niet op.

Oplossing 1 – wat wil je doen:

Voordat de computer toegang krijgt tot de bestanden op de smartphone moet je eerst toestemming geven. Nadat je de smartphone verbonden hebt met de computer vraagt de smartphone wat je wil doen of wordt de melding “Dit apparaat wordt opgeladen via USB” getoond. Druk op de vraag of melding en selecteer “USB gebruiken voor de optie Bestandsoverdracht”.

Heb je verkeerd gedrukt. Haal dan de kabel uit de computer en plaats deze weer terug. De smartphone zal de melding opnieuw tonen.

Voor sommige smartphones wordt deze vraag als notificatie gesteld. Deze kan je bekijken door de smartphone te ontgrendelen en met jouw vinger van boven naar beneden over het scherm te wrijven. Er klapt vervolgens een menu uit. Dit is hetzelfde menu waar ook WhatsApp berichten of nieuwe e-mail meldingen worden getoond.

Oplossing 2 – rechten:

Wordt de vraag uit oplossing 1 niet gesteld? Dan kan het zijn dat je in het verleden aangegeven hebt dat de smartphone nooit verbinding mag maken met de computer. Om dit op te lossen moet je de rechten voor applicaties resetten. Met rechten geef je aan wat een applicatie wel of niet mag.

Na het uitvoeren van onderstaand stappenplan heb je de rechten van alle applicaties gereset. Het is ook mogelijk om dit per applicatie te doen maar soms is lastig te bepalen welke applicatie verantwoordelijk is voor de USB verbinding met de computer.

  1. Verbreek de verbinding met de computer
  2. Ga op de smartphone naar “Instellingen” (tandwiel icoon)
  3. Druk op “Apps” in de lijst met opties
  4. Druk nogmaals op  “Apps” in de lijst met opties
  5. Druk rechts bovenin op de drie puntjes die boven elkaar worden getoond
  6. Druk op “Systeemprocessen weergeven”
  7. Druk rechts bovenin op de drie puntjes die boven elkaar worden getoond
  8. Druk op “App-voorkeuren herstellen” en vervolgens op “Resetten”
  9. Verbind de smartphone opnieuw met de computer

Omdat sommige smartphone fabrikanten het uiterlijk van Android veranderen kan het zijn dat bovenstaande opties op een andere locatie staan of anders heten. Hetzelfde geldt ook voor de verschillende Android versies die gebruikt worden.

Oplossing 3 – defecte kabel:

Controleer de USB kabel die je gebruikt op breukschade. Deze doet zich het snelste voor bij de uiteinden waar de aansluitingen (connectors) zitten. Zie je een barstje of steken er draden uit dan is de kans groot dat de kabel defect is. Breuken kunnen zich ook intern voordoen.

Voor de veiligheid moet je geen kabels met breuken of defecten gebruiken. De kans op kortsluiting of verhitting is groter met brand tot gevolg.

In een USB kabel zitten meerdere draden. Een defecte kabel kan je daarom nog wel gebruiken om op te laden omdat er dan minder draden worden gebruikt. Voor het versturen van data zijn er meer nodig. Als een van de vele draden kapot is werkt het niet meer.

Probeer daarom een andere kabel uit van een andere Android smartphone. Heb je die niet dan kan je deze voor nog geen 10 euro kopen bij de Blokker of online.

10 reacties

Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.