Het beste type inhoud dat je maakt is datgene wat mensen daadwerkelijk lezen, delen en ernaar linken. Het creëren van hoogwaardige inhoud is essentieel voor SEO-succes.
Maar alleen het creëren van inhoud is niet genoeg – je moet ervoor zorgen dat zoekmachines het kunnen vinden, indexeren en begrijpen.
Daarvoor moet je beginnen met SEO-schrijven, dus wat betekent SEO-schrijven? Laten we eerst eens begrijpen wat SEO is?
Wat is SEO?
Zoekmachineoptimalisatie is een reeks regels voor het optimaliseren van jouw website, zodat deze een hogere positie in de organische resultaten van zoekmachines kan behalen.
Het Search Engine Optimization-proces omvat het optimaliseren van elk aspect van jouw websites, zoals de inhoud, HTML en andere gebieden om de relevantie voor specifieke zoekwoorden/sleutelzinnen te vergroten en de kwaliteit van de website te verbeteren. zoekresultaten van zoekmachines.
Er zijn honderden rangschikkingsfactoren die Google gebruikt om de volgorde te bepalen waarin websites worden weergegeven wanneer iemand een zoekopdracht typt.
Sommige van deze factoren zijn on-page, wat betekent dat ze bestaan binnen de context van een website, terwijl andere off-page zijn, wat betekent dat ze onafhankelijk zijn van de inhoud.
In termen van on-page SEO-factoren is inhoud koning. Daarom is het uiterst belangrijk om aandacht te besteden aan hoe je de inhoud schrijft en wat voor soort informatie je erin opneemt.
Wat is SEO-schrijven?
SEO-schrijven of schrijven voor SEO (zoekmachineoptimalisatie) gaat over het creëren van inhoud die goed scoort in zoekmachines zoals Google, Yahoo, Bing en andere zoekmachines.
Als je wilt dat jouw website of blog goed scoort in de zoekresultaten, moet de inhoud worden geoptimaliseerd. Zonder SEO-geoptimaliseerde inhoud loop je veel organisch verkeer en potentiële klanten mis.
Als je geïnteresseerd bent om SEO-schrijver te worden, volgen hier enkele handige tips:
1. Maak inhoud voor jouw publiek
Het eerste en belangrijkste is dat je inhoud voor jouw publiek moet maken. Dit is de basisregel die moet worden gevolgd bij het maken van inhoud, of het nu blogposts, artikelen of andere soorten inhoud zijn.
Als je hoogwaardige inhoud wilt maken, moet je weten waar jouw publiek naar op zoek is en hoe ze het willen leveren. Je moet leren over hun problemen, wensen en behoeften.
Als je een duidelijk beeld heeft van wat jouw doelgroep zoekt, kun je goede beslissingen nemen over wat voor soort inhoud je moet schrijven.
Enkele vragen die kunnen helpen zijn:
- Wat zijn hun leeftijdsgroepen?
- Wat is hun geslacht?
- Met wat voor problemen worden ze in hun dagelijks leven geconfronteerd?
- Wat willen ze weten over mijn niche?
- Heb ik concurrenten in mijn niche? Zo ja, wat voor soort inhoud maken ze?
De beste manier om dit te doen is door middel van trefwoordonderzoek en het analyseren van zoekresultaten.
2. Optimaliseer jouw inhoud met behulp van trefwoorden
Een andere belangrijke tip voor het maken van inhoud is om de inhoud te optimaliseren met behulp van trefwoorden. Als je wil dat jouw website en inhoud hoger scoren in de zoekresultaten van zoekmachines, moet je zoekwoorden opnemen in alle delen van de website.
Dit betekent het opnemen van trefwoorden in titels en tags, evenals in body-copy en URL’s. Het is belangrijk dat de inhoud relevant en nuttig blijft voor gebruikers.
Gebruik hulpprogramma’s voor trefwoordonderzoek zoals SEMRush, Ahrefs, enz., en probeer de trefwoorden te vinden die weinig concurrentie hebben maar een hoog zoekvolume.
Het gebruik van te veel of te weinig zoekwoorden kan ertoe leiden dat jouw site wordt gestraft voor niets anders dan het vullen van zoekwoorden.
3. Schrijf inhoud in lange vorm
Langere berichten hebben meer ruimte voor trefwoorden, koppen, afbeeldingen, subkoppen en andere elementen die helpen bij SEO.
Het is belangrijk om de kwaliteit in gedachten te houden bij het schrijven van langere berichten – ga niet door om een bericht alleen maar langer te maken.
Als het gaat om lange inhoud, kan ‘lang’ variëren van 1.000 woorden tot 3.000 of meer.
Het behandelen van een lange blogpost is kost veel moeite en onderzoekswerk doen om het af te maken.
Bovendien kun je als schrijver te maken krijgen met een writer’s block, niet in staat zijn om met nieuwe ideeën te komen, of gewoon moeite hebben met het herschrijven van een bestaand feit. Hier komen online parafraserings tools om de hoek kijken. Gebruik een gratis parafraserings tool om dit probleem op te lossen en hulp te krijgen bij het schrijven van lange inhoud.
Lange inhoud is ook geweldig omdat het onderwerpen grondig behandelt, wat resulteert in minder pagina’s en dus minder advertenties op uw site (en minder kansen voor mensen om te vertrekken).
Het heeft ook een natuurlijk voordeel als het gaat om het gebruik van zoekwoorden, omdat langere artikelen van nature meer zoektermen bevatten.
We raden u echter nog steeds aan het gebruik van zoekwoorden tot een minimum te beperken, zodat u geen boetes voor het opvullen van zoekwoorden van Google krijgt.
4. Maak plagiaatvrije inhoud
Geplagieerde inhoud kan zeer schadelijk zijn voor de SEO-voortgang van jouw website. Als je geplagieerde inhoud uploadt, kun je een Google-sanctie krijgen.
Om er zeker van te zijn dat er geen plagiaat in jouw schrijven zit, moet je er eerst voor zorgen dat je niets rechtstreeks kopieert van een gepubliceerde bron.
En ten tweede moet je een plagiaat checker gebruiken na het bedenken van het concept om eventuele toevallige overeenkomsten die jouw inhoud mogelijk heeft gemaakt, te detecteren en te elimineren.
5. Promoot natuurlijke linkbuilding
Linkbuilding is een van de meest effectieve manieren om de positie van jouw site te verbeteren. Jouw doel moet zijn om zoveel mogelijk hoogwaardige links van relevante, gezaghebbende websites te verzamelen.
Een goede manier om dit te doen is door gastberichten te plaatsen voor andere sites en publicaties. Target publicaties die relevant zijn voor jouw niche bied berichten aan die nuttig zijn voor lezers. Een paar hoogwaardige links op deze manier zullen een grote boost geven aan de positie van jouw site.
Het aanbieden van waardevolle inhoud die anderen willen delen, is een van de beste manieren om links op te bouwen. Als je veel inhoud van lage kwaliteit maakt, zal het moeilijker voor je zijn om een groot aantal backlinks te krijgen.
6. Maak koppen die indruk maken
Er zijn tal van onderzoeken die aantonen hoe koppen de inhoud kunnen maken of breken. Koppen zijn het eerste wat lezers zullen zien wanneer ze jouw berichten of artikelen tegenkomen op een pagina met zoekresultaten van zoekmachines of op sociale media, dus het is van cruciaal belang dat ze de aandacht trekken en interessant genoeg zijn om ervoor te zorgen dat mensen willen doorklikken. Goede koppen zorgen ervoor dat mensen de rest van je artikel willen lezen!
7. Structureer je bericht
Wanneer je een blogpost schrijft, moet je in gedachten houden wat jouw onderwerp is en op welke zoekwoorden je richt. Het is ook belangrijk dat de titel en inhoud van je bericht overeenkomen.
Jouw lezers zijn mogelijk op zoek naar een specifiek onderwerp of een specifieke vraag, dus zorg ervoor dat de titel van jouw bericht de vraag beantwoordt – of hen in ieder geval stuurt naar waar ze het antwoord kunnen vinden.
Als je wilt dat je artikel meer bezoekers trekt van Google en andere zoekmachines, schrijf dan korte alinea’s. Een alinea moet ongeveer 150 woorden bevatten en slechts één onderwerp.
Het moet ook ten minste 1 header-tag (H1, H2 of H3), een vetgedrukte zin en 1 cursieve zin bevatten.
8. Gebruik afbeeldingen om SEO-schrijven te ondersteunen
Als onderdeel van SEO-schrijven is het belangrijk om afbeeldingen in de tekst op te nemen. Maar gebruik niet zomaar een afbeelding – zorg ervoor dat de afbeeldingen die je gebruikt relevant, van hoge kwaliteit en aantrekkelijk zijn.
Als je het bijvoorbeeld hebt over een “blauwe jas” in je artikel, laat dan een afbeelding van een blauwe jas zien.
Door afbeeldingen aan je berichten toe te voegen, worden ze ook beter deelbaar op sociale-mediasites zoals Pinterest en Instagram.
Dit kan ook helpen om verkeer vanaf deze platforms terug naar jouw website te leiden! Je moet deze afbeeldingen ook optimaliseren met trefwoorden (zoals alt-tekst)
Conclusie
Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is een complex en vaak verkeerd begrepen onderwerp, maar als je wilt dat de inhoud door de juiste mensen wordt gelezen, moet dit worden toegepast op elk stukje inhoud dat je schrijft.
In de wereld van zoekmachineoptimalisatie (SEO) kan de waarde van goede inhoud niet worden onderschat.
Als het gaat om het opbouwen van links, het verdienen van aandacht op social meda en uiteindelijk stijgen in ranglijsten, is kwaliteit een must. Dus wat betekent het dat content goed is?
Allereerst betekent het meer dan alleen trefwoorden in de tekst opnemen – het betekent schrijven op een manier die lezers echt willen lezen.
Het is niet gemakkelijk om te doen, maar als je de vaardigheid kunt ontwikkelen om dit goed te doen, zul je veel betere resultaten van je inspanningen zien.
Gebruik de bovengenoemde eenvoudige tips voor het maken van geweldige SEO-vriendelijke inhoud en zorg ervoor dat jouw inhoud na verloop van tijd hoger scoort.