Wat is een SIP trunk en wat doet een SIP provider?

De meeste mensen zijn bekend met de techniek ISDN die door veel bedrijven word of werd gebruikt. Ook zijn er een aantal particulieren die hiervan gebruik maken. ISDN staat voor Integrated Services Digital Network en houd in dat de verbinding over de koperen lijnen digitaal verlopen. Met de voorganger POTS (plain old telephone service) wordt gebruik gemaakt van een analoge verbinding.

Tegelijk bellen & internetten

Vroeger toen we alleen nog maar belden met elkaar was een analoge lijn prima. Maar vele jaren geleden is het internet bedacht – wat een uitvinding. Om zoveel mogelijk particulierne en bedrijven aan te sluiten werd dit aangeboden over de analoge lijnen. Nadeel van deze oplossing was dat je kon bellen of internetten.

Met ISDN werd het mogelijk om over dezelfde lijnen tegelijk te internetten en te bellen. Deze techniek is door KPN in 1996 in heel Nederland geïntroduceerd. Maar een nadeel is wel dat ISDN maandelijks een stuk duurder is.

Nieuwe technieken

In 2022 zal KPN stoppen met ISDN omdat de techniek na 30 jaar achterhaald is. Er zijn nieuwere technieken beschikbaar die ook nog eens een stuk goedkoper zijn. Een aantal voorbeelden zijn DSL (Digital Subscriber Line), VOIP (Voice Over Internet Protocol) en SIP trunk (Session Initation Protocol).

DSL is vooral bekend bij particulieren onder de naam ADSL of VDSL. Skype is misschien wel het oudste en bekendste voorbeeld die gebruik maakt van VOIP. Inmiddels is Skype vervangen door Teams.

SIP provider.

Foto door Brett Sayles via Pexels

Wat is SIP trunk?

SIP trunk wordt ook wel SIP trunking genoemd en wordt geleverd door een SIP provider. Met deze techniek worden spraakverbindingen aangeboden via het internet en dus niet meer via de traditionele ISDN lijn.

Stap je over naar een SIP trunk dan kan je alle telefoonnummers meenemen. Maar je hebt nog wel een telefooncentrale nodig die tevens SIP moet ondersteunen.

Telefoongesprekken via SIP trunking zijn stabiel en kwalitatief ook beter dan die via een analoge lijn of ISDN verbinding.

Lagere kosten:

Het eerste grote voordeel is dat je als bedrijf zijnde een onbeperkt aantal gesprekken tegelijk kan voeren. Bij ISDN was het aantal beschikbare lijnen (ook wel kanalen genoemd) de beperkende factor.

Bij een SIP provider betaal je niet per kanaal maar per telefoonnummer. Je hebt dus geen vrije kanalen meer nodig om de groei van het bedrijf bij te kunnen houden.

Interne gesprekken, zelfs vanaf verschillende locaties, zijn gratis. Er zijn zelfs SIP providers waarvan allen klanten onderling gratis met elkaar kunnen bellen.

Nog een ander interessant argument om de overstap naar een SIP provider te overwegen is dat de kosten voor internationale gesprekken stukken lager zijn.

Wat komt er bij de overstap kijken?

In principe hoeft er geen nieuwe apparatuur op locatie geïnstalleerd te worden. SIP trunking wordt op afstand geactiveerd. Vergelijk het met het overstappen van de ene provider naar de andere.

Mocht de telefooncentrale toch te oud zijn dan moet die vervangen worden. Meeste SIP providers kunnen dit voor je regelen of een professionele partij aanbevelen. Maar die kans is klein want de SIP trunk techniek is eind jaren 90 al bedacht, gestandaardiseerd in 1999 en officieel erkend/geaccepteerd sinds 2000.

Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.