Als je op internet informatie gaat zoeken over blogs schrijven of SEO, met als doel om zo hoog mogelijk in Google te komen en zoveel mogelijk bezoekers te trekken, kom je vaak de term “zoekwoordenonderzoek” tegen.
Wat is zoekwoordenonderzoek:
Hiermee wordt bedoelt dat je woorden gaat bepalen waar mensen op zoeken. Op internet zijn voldoende websites beschikbaar die jou hiermee kunnen helpen zoals Ahrefs.com.
De theorie is dat als jij content schrijft met deze zoekwoorden je vanzelf meer verkeer trekt. Een resultaat van dit onderzoek kan zijn dat je een blog schrijft over “zuinige hp printers”. Maar de theorie is niet altijd gelijk aan de praktijk want je zal als blogger wel kwalitatief goede content moeten schrijven. Dit is nodig om de aandacht van zoekmachines te trekken zodat die vervolgens jouw blog in de zoekresultaten tonen.
Het is een prima methode en ook hartstikke eerlijk. Je helpt de maatschappij door content aan te bieden waar behoefte aan is. Misschien is jouw content nieuw of juist uniek ten opzichte van de reeds beschikbare content op internet.
Geen gebrek aan inspiratie:
In de afgelopen jaren heb ik duizenden blogs geschreven over diverse onderwerpen. Deze worden dagelijks door honderden bezoekers bekeken. De inspiratie om deze blogs te schrijven komt niet voort uit een zoekwoordenonderzoek maar uit de praktijk.
Wekelijks ben ik met problemen of vragen bezig van mezelf of anderen. Als een oplossing of antwoord generiek is schrijf ik er een blog over. Dit vormt mijn inspiratie. Je zou bijna kunnen zeggen dat je over mijn schouder meekijkt met wat ik mee maak. In plaats van dat ik 1 persoon help met een oplossing help ik nu misschien wel tientallen mensen.
Vind ik zoekwoordenonderzoek zinloos?
Nee zeker niet, het heeft toegevoegde waarde voor een website. Het kan zelfs een bron van inspiratie zijn. Stel je hebt een blog over barbecues. Waarom zou je dan niet de content aanpassen op basis van wat mensen zoeken?
Maar je zou ook gewoon alles wat je over barbecues weet in de vorm van blogs kunnen schrijven. Er zijn praktijksituaties bekend van websites die hierdoor enorm veel bezoekers krijgen zonder zoekwoordenonderzoek. Ik doe dit eigenlijk min of meer ook.
Het doel van mijn blog is om kennis te delen en niet bovenaan te staan in zoekmachines.
Is elk blog dan succesvol?
Nee zeker niet. In het verleden heb ik blogs geschreven waarvan ik dacht dit gaat hem worden en dan trekt het amper bezoekers. Maar soms heb ik ook blogs geschreven waarvan ik weinig verwacht en trekt het juist heel veel bezoekers zoals het blog “Stappenplan TP-Link Deco M4 installeren voor het beste resultaat“.
Ik schrijf dus gewoon over onderwerpen waar ik zin in heb en ik denk dat dit ook juist het doel is van een blog. Soms verwijder ik ook blogs als ze geen verkeer trekken of herschrijf ik ze. Want oplossingen over Windows Vista wie zit daar nog op te wachten?
Dagelijks Timdehoog.nl bezoeken?
Dat doen maar weinig mensen en snap ik volledig. Waarom ga je oplossingen lezen voor problemen die je niet hebt. Soms gebruik ik mijn site als naslagwerk, ook handig. Wil je toch op de hoogte blijven? Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief.