Probleem:
Bij het bedrijf waar je werkt wordt er gebruik gemaakt van een MacBook Pro die verbonden is met een WIFI netwerk. Zonder problemen kan je alles op internet doen.
Zodra je de MacBook Pro mee naar huis neemt en thuis verbindt met jouw eigen WIFI netwerk heb je wel verbinding maar kan je geen websites bezoeken. De browser zegt telkens dat de website niet geladen kan worden.
Oplossingen:
Geeft macOS bovenin het scherm met boogjes aan dat de kwaliteit goed is dan heb je verbinding met de router. Dat betekent niet automatisch dat je internet hebt. Hiervoor moet de router een verbinding naar buiten hebben. Dit verloopt meestal via de modem, maar kan wel in hetzelfde apparaat zitten.
Oplossing 1:
De eerste stap is daarom om te controleren of een ander apparaat op hetzelfde netwerk wel een internetverbinding heeft. Kan je met jouw smartphone wel websites bezoeken? Ja, dan zit het probleem in de MacBook Pro. Nee, controleer dan of de router juist werkt.
Oplossing 2:
Start de MacBook opnieuw op. Verwijder de verbinding met het WIFI netwerk en voeg die opnieuw toe.
Oplossing 3:
Zoals je bovenin kan lezen gaat het hier om een zakelijke laptop. De instellingen van deze apparaten worden soms door de IT afdeling van het bedrijf aangepast zodat ze specifiek binnen het bedrijf werken.
Aangezien je wel verbinding hebt maar de website niet kan bezoeken zou het met de DNS server te maken kunnen hebben. Deze zorgt ervoor dat het website adres dat jij in een browser invoert vertaald wordt naar het IP-adres van de server waar de website op staat.
Een website adres (domeinnaam) is een soort van alias. De wereld van websites en servers werkt eigenlijk met IP adressen maar dat is natuurlijk niet zo mooi als www.timdehoog.nl. Daarom hebben ze de DNS (DomainNameServer) bedacht die de alias vliegensvlug vertaald.
Controleer of de DNS server juist ingesteld staat voor de WIFI verbinding:
- Druk op het toetsenbord op Command + Spatiebalk
- Typ “System preferences” of “Systeemvoorkeuren”
- Druk op het gelijknamige resultaat onder de zoekbalk
- Je krijgt nu het scherm met de instellingen van macOS
- Klik op “Network” of “Netwerk”
- Klik links op “Wi-Fi” en vervolgens rechts onderin op “Advanced” of “Geavanceerd”
- Klik bovenin op “DNS”
- Staat er bij DNS Servers in het zwart een IP adres? Schrijf dit op een briefje
- Klik het IP adres aan en klik onderin op “-“
- Als het IP adres in het grijs wordt getoond kan je dit niet verwijderen
- Klik rechts onderin op “OK” en daarna rechts onderin op “Apply”
- Bezoek een website en controleer of het probleem opgelost is
Oplossing getest op:
Zakelijke MacBook Pro waar de IT afdeling een eigen DNS server had ingesteld die alleen binnen het bedrijfsnetwerk gevonden kon worden.