Vraag:
Als je Thunderbird standaard hebt geïnstalleerd worden alle e-mails opgeslagen op de onderstaande locatie.
c:\Users\<< gebruikersnaam >>\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\
Een prima keuze omdat zo alle persoonlijke bestanden in c:\Users\<< gebruikersnaam >> zitten. In deze map vind je ook de documenten, afbeeldingen en instellingen voor programma’s.
Maar hoe wijzig je deze locatie naar een andere harde schijf omdat bijvoorbeeld de c:\ schijf bijna vol zit?
Antwoord:
Controleer eerst of de andere harde schijf voldoende ruimte heeft voor alle e-mails.
In onderstaand stappenplan wordt de naam “xxxxxx.default” gebruikt. De tekens xxxxx kunnen op jouw omgeving anders zijn. Daarom is xxxxx een voorbeeld.
- Sluit Thunderbird af en maak een back-up van alle e-mails
- Ga naar de map c:\Users\<< gebruikersnaam >>\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\
- Kopieer de map “xxxxxx.default” naar de nieuwe locatie, bijvoorbeeld E:\mail\xxxxxx.default\
- Ga naar de map c:\Users\<< gebruikersnaam >>\AppData\Roaming\Thunderbird\
- Open het bestand “profiles.ini” met kladblok
- Zoek de regel met “path” op waar “xxxxxx.default” in voor komt
- Pas het pad naar de locatie uit stap 3 aan dus E:\mail\xxxxxx.default\
- Pas de optie “IsRelative” aan naar 0
- Sla de wijzigingen op
- Start Thunderbird op en controleer of alle e-mails er nog zijn
Absoluut pad of relatief pad – het verschil:
In stap 8 pas je de instelling IsRelative aan van 1 naar 0 waarmee je aangeeft dat het pad niet meer relatief is maar absoluut.
Een relatief pad gaat altijd naar een locatie die dieper in de huidige map zit waar je nu in zit. Dus stel je zit in c:\test en het relatieve pad is /fiets/bel dan gaat het dus om het pad c:\test\fiets\bel.
Wil je naar een andere map of partitie verwijzen die niet in de huidige map zit? Dan heb je een absoluut pad nodig. Dus vanuit c:\test kan je met een absoluut pad d:\fiets\bel naar de map bel verwijzen op de d: schijf.
Ezelsbruggetje: absoluut is eigenlijk volledig, een volledig pad begint altijd met een schijfletter en heeft \ i.p.v. / slashes
Bron:
Profiles – Where Thunderbird stores your messages and other user data
Werkt helaas niet. Al mijn Thunderbird accounts zijn weg. Werkt misschien voor oudere versies?
De uitleg over het wijzigen van profile.ini komt niet overeen met de huidige versie
Kan je de inhoud van jouw profiles.ini bestand mailen via het contactformulier + de locatie waar naartoe je de mails hebt verplaatst? Dan kan ik je misschien verder helpen.
https://www.timdehoog.nl/contact
Je maakt gebruik van Thunderbird versie 115?
Ik heb ale e-mails op een externe schijf opgeslagen met gebruik van profielen. Maar als ik een e-mail op de externe schijf wil openen, kan dat niet. Hoe kan ik een e-mail van de externe schijf openen?
Wil je de externe e-mail direct openen vanaf de harde schijf of wil je die via Thunderbird openen?
Thunderbird slaat de mails die je ontvangt niet op als losse bestanden op de harde schijf. Deze verzamelt Thunderbird per map in .msf bestanden. Dus je kan deze niet openen via de harde schijf.
Houd er wel rekening mee dat de schijfletter van een externe harde schijf kan veranderen. Dit heeft te maken met de volgorde waarop externe opslagmediums worden aangesloten. Dus vandaag heet de externe harde schijf met mails d: en dat kan morgen best e: worden. Dit terwijl Thunderbird d: verwacht.
Ik wil graag met Thunderbird openen. Maar ook met iets waarmee ik kan de e-mail inhoud lezen.
Helaas kan je de bestanden van Thunderbird alleen maar met Thunderbird openen. Hetzelfde geldt overigens ook voor Outlook. Die stopt alle mails, bestanden en adresboek in een .pst bestand.
Maar mogelijk dat Mailstore Home interessant is > https://www.mailstore.com/en/products/mailstore-home/. Dit is eigenlijk een programma om back-ups te maken.
Ik adviseer Thunderbird niet zo in te stellen dat hij de binnengekomen e-mails opslaat op een externe harde schijf of USB stick. Dit omdat de schijfletter in de toekomst kan veranderen.
Ik kan niet met Thunderbird files openen. Waarom?
Krijg je een foutmelding, zoja zou je daarvan een screenshot kunnen maken en die kunnen mailen via https://www.timdehoog.nl/contact. Dan kan ik je verder helpen.