In de afgelopen 20 jaar heb ik tientallen websites ontwikkeld voor kleine en grote bedrijven, stichtingen of organisaties. Veel gesprekken beginnen met de vraag “wat kost een website?”. Een logische vraag immers wil je weten wat iets gaat kosten.
Het begint met een simpele vraag:
Maar zo’n simpele vraag is voor een bedrijf dat websites ontwikkelt lastig te beantwoorden zonder meer informatie. Hoe meer je weet hoe beter een inschatting gemaakt kan worden. Nou is de wereld van websites, domeinen en hosting voor sommige een magische wereld. Natuurlijk is het wel mogelijk om een prijsindicatie te geven al ga ik liever een stapje verder.
Om de opdrachtgever meer duidelijkheid te geven over hoe lastig de vraag te beantwoorden is vertel ik over een vergelijkbare situatie die ik onlangs zelf heb ervaren.
Ik ben dit jaar verhuist en wilde o.a. mijn toilet laten verbouwen. Mijn vraag was aan de aannemer “wat kost een toilet” waardoor deze in dezelfde positie verkeerde. De prijs voor een toilet wordt bepaald door het materiaal, wat de toiletruimte voor functionaliteit moet hebben en hoeveel arbeidsuren er nodig zijn. Of wel een duidelijk antwoord zonder antwoord op zijn vragen was er niet.
Wensen duidelijk maken:
Na dit herkenbare verhaal begrijpen de meeste dat die vraag niet zomaar beantwoord kan worden. Maar met simpele vragen worden veel wensen al duidelijk:
- Is het een informatieve website?
- Moeten bezoekers zich kunnen registreren voor een besloten omgeving?
- Om hoeveel pagina’s zou het gaan?
- Wil je een webshop?
- Moet de website gekoppeld worden met andere systemen?
- Wil je nieuwsbrieven versturen?
- Moet de website in een taal of juist meerdere talen aangeboden worden?
Iedere vraag resulteert al snel in een vervolgvraag en zo ontstaat er ook een levendige discussie. Een opdrachtgever wordt zo ook actief tot denken gezet en de kans is groot dat er na een uur al een duidelijke lijst van wensen is. Persoonlijk vind ik het altijd leuk en leerzaam om mijn kennis tijdens deze sparing sessies in te zetten.
Wat kost het als je een website laat maken?
Ben je ondernemer maar heb je niets met websites maar je wilt er wel een? Dan kan je hiervoor een ander bedrijf inhuren. Er zijn er tientallen alleen al in jouw omgeving.
Voor een standaard bedrijfswebsite zonder webshop en met een gebruiksvriendelijk systeem om de website te beheren betaal je al snel 4.000-5.000 euro. Maar er zijn ook bedrijven die er tienduizenden euro’s aan uitgeven. Natuurlijk kan je besparen op de kosten, maar een tip, ga altijd voor service en kwaliteit en dat kost nou eenmaal geld.
Met een website ben je er niet:
Naast een website heb je ook nog een domeinnaam en hosting nodig. De domeinnaam is het adres waar mensen jouw website kunnen vinden zoals je dat nu via Timdehoog.nl doet. Hosting is nodig om je website online te hebben. Het is een stukje ruimte op een computer (server) ergens in de wereld.
Een website bestaat uit tientallen bestanden die uiteindelijk een pagina opleveren die getoond wordt in een browser. Zonder het een al te technisch verhaal te maken zou je kunnen zeggen dat de domeinnaam de bezoeker doorverwijst naar de hostingomgeving. In de wereld van hosting mogelijkheden zijn er ook weer meerdere soorten zoals shared hosting, dedicated hosting en Virtual Private Server (VPS).
Maak de juiste keuze!
Net als de juiste keuze voor het bedrijf dat jouw website gaat ontwikkelen is het ook belangrijk om een goede partner te vinden die hosting 24 uur per dag en 7 dagen per week levert. Ga ook in dit geval niet voor de goedkoopste. Bekijk reviews en laat je voorlichten.