Inmiddels zie je in het dagelijks leven overal QR-codes. Op folders, producten, in e-mails, op bedrijfswagens of op visitekaartjes. Ook tijdens corona werden ze in Nederland actief ingezet om toegang te krijgen tot bijvoorbeeld attractieparken of restaurants.
Geschiedenis:
QR staan voor Quick Response (snel antwoord) en is in 1994 bedacht door het Japanse bedrijf Denso Wave. In eerste instantie werd het alleen toegepast om auto onderdelen te identificeren.
Al snel werd het ook gebruikt voor andere toepassingen. Eerst in Japan maar later over de gehele wereld. Denso Wave is een dochter onderneming van Denso wat weer een toeleverancier is van Toyota en Isuzu.
Verschil barcode en QR-code:
Beiden worden standaard in het zwart getoond. Maar het grote verschil zit hem in het feit dat een QR-code gebruikt kan worden om een actie uit te voeren zoals het openen van een website. Heel handig als je in een folder een QR-code scant voor meer informatie of een film over een product.
De barcode is een uniek getal dat vandaag de dag nog steeds gebruikt wordt om producten te identificeren bij bijvoorbeeld kassa’s. Dit unieke getal wordt vervolgens in de kassa opgezocht om erachter te komen dat deze bij bananen hoort. Ook een QR-code kan je gebruiken voor identificatie maar deze kan daarnaast nog veel meer informatie bevatten.
Toepassing van een QR-code:
Een QR-code kan gescand worden met een camera, zoals die van een smartphone, om:
- Een website te openen
- Een tekst te tonen die verborgen zit in de afbeelding
- Een vCard (virtueel visitekaartje) te delen
Hoe meer tekens er gebruikt worden hoe groter en meer wisselende witte/zwarte blokjes er nodig zijn. De camera zal de QR-code analyseren en omzetten tot een van deze acties in enkele seconden. QR-codes kan je online genereren via gratis websites zoals qr-generen.nl of https://www.qr-code-generator.com.
Nieuwere versies:
Inmiddels zijn er opvolgers van de QR-code bedacht. Hierdoor is het mogelijk om ook andere kleuren dan zwart te gebruiken of kan je een bedrijfslogo in het midden tonen. Zo zijn de QR-codes van de Rabobank in verschillende kleuren.
- De Micro QR-code kan meer informatie in een kleiner QR-code te verwerken
- De iQR code heeft juist weer een vorm van een rechthoek
Bovenstaande opvolgers worden in de meeste gevallen nog niet door smartphones ondersteund. Daarom worden ze vooral in de industrie toegepast om wederom producten te identificeren.
QR-code misbruiken
Iedereen heeft wel eens een phishing of scam e-mail gehad. Een persoon of bedrijf probeert zich voor te doen als een bank of ander bedrijf om jouw op een link te laten klikken. Klik je hierop? Dan ga je naar een nagemaakte site van het bedrijf.
Velen weten dat je niet zo maar op links in e-mails moet klikken. Om er toch voor te zorgen dat iemand klikt op een link worden deze steeds beter nagemaakt. Soms zelfs niet van echt te onderscheiden en vooral niet als je even snel op een smartphone kijkt.
Maar er worden tegenwoordig ook QR-codes toegepast. Je kan van een QR-code standaard niet zien waar je naartoe gaat voordat je deze scant. Na het scannen wordt de URL getoond waar veel mensen uit automatisme op drukken. Ook hiervoor geldt dat als je niet oplet je zo op een nagemaakte site uitkomt.
Hoe voorkom je fraude via een QR-code?
Ontvang je een e-mail met het verzoek een QR-code te scannen en twijfel je? Bezoek dan handmatig de website van de afzender zoals bijvoorbeeld de KVK. Of neem contact op met het bedrijf via e-mail of telefoon. Zoek deze contactgegevens wel op via website van het bedrijf en gebruik niet de contactgegevens die in de e-mail worden getoond.
Conclusie
Een QR-code is niet meer weg te denken uit het dagelijks leven en ze worden ook steeds creatiever. Door deze techniek toe te passen hoeven mensen geen (lange) URL meer in te vullen. Je maakt het mensen een stuk makkelijker!