Ik kan opeens geen e-mail meer ontvangen of verzenden

Probleem:

Ik kan opeens geen e-mail meer verzenden of ontvangen in Outlook.Je maakt gebruik van een programma zoals Outlook of Thunderbird om jouw e-mail te lezen. Opeens kan je geen e-mails meer ontvangen of verzenden. Er wordt een foutmelding getoond dat er geen verbinding  gemaakt kan worden met de server van de provider. Dit kan Ziggo, KPN of een hostingbedrijf zijn.

Het wachtwoord is niet gewijzigd en je hebt van de provider ook geen melding gekregen dat ze jouw account geblokkeerd hebben wegens verdacht gebruikt. Dit is een beveiligingsactie die Ziggo soms uitvoert.

Het is ook geen internet probleem want je kan in een browser gewoon websites bezoeken.

Oplossing:

Voor het ontvangen van mail maak je gebruik van een POP of IMAP server en voor het verzenden van e-mail een SMTP server. De kans is aanwezig dat je in het verleden deze zo hebt ingesteld dat er onversleuteld verbinding gemaakt mag worden. Maar al jaren worden er versleutelde verbindingen aangeboden door alle providers.

Langzaam aan zijn providers de instellingen voor hun klanten aan het aanpassen zodat je alleen nog maar versleuteld verbinding kan maken. Je wordt hier alleen niet over geïnformeerd. Gebruik maken van een versleutelde verbinding verhoogd de veiligheid.

De oplossing is om het poortnummer en versleuteling in te stellen voor IMAP en SMTP:

Maak je gebruik van een Antagonist, TransIP of een andere hostingpartij of internetprovider? Vul dan in Google de zoekopdracht << naam provider >> mail serverinstellingen in. Meestal is het een van de eerste zoekresultaten.

Thunderbird aanpassen met juiste instellingen:

  1. Start Thunderbird op
  2. Zie je bovenin geen balk staan met “Bestand Beeld”? Druk dan op ALT-toets
  3. Klik bovenin op “Extra” en dan op “Accountinstellingen”
  4. Klik links onder het e-mailadres op “Serverinstellingen”
  5. Stel het poortnummer in, zie link hierboven
  6. Stel de juiste verbindingsbeveiliging in, zie link hierboven
  7. Stel authenticatie methode in, zie link hierboven
  8. Meerdere e-mailadressen? Herhaal dan stap 4-7
  9. Klik onderin op “Uitgaande mailserver”
  10. Klik in het midden van het scherm op een mailserver gevolgd door “Bewerken”
  11. Pas hier “Poort”, “Verbindingsbeveiliging” en “Authenticatiemethode” in
  12. De instellingen uit stap 10 kunnen anders zijn dan in stap 4-7
  13. Klik op “OK”
  14. Meerdere uitgaande mailservers? Herhaal dan stap 10-13
  15. Klik op het kruisje bovenin om “Instellingen” te sluiten
  16. Herstart Thunderbird

Outlook aanpassen met juiste instellingen:

  1. Sluit Outlook af
  2. Klik op de Start knop (Windows logo)
  3. Typ “Configuratiescherm” en klik op het resultaat met dezelfde naam
  4. Typ rechts bovenin op “Mail” en klik op het resultaat met dezelfde naam
  5. Klik op “E-mailaccounts”
  6. Klik op het e-mailadres dat je wilt wijzigen en klik op “Wijzigen”
  7. Klik op “Meer instellingen” rechts onderin het scherm
  8. Klik bovenin op “Server voor uitgaande e-mail”
  9. Vink het vakje aan voor “Voor de server voor mijn uitgaande…”
  10. Klik in het bolletje voor “Dezelfde instellingen gebruiken als…”
  11. Klik bovenin op “Geavanceerd”
  12. Stel bij “Inkomende e-mail” het juiste poortnummer in, zie link hierboven
  13. Stel bij “Uitgaande e-mail” het juiste poortnummer in, zie link hierboven
  14. Stel voor beiden “Gebruik het volgende type versleutelde…” in, zie link hierboven
  15. Klik op “OK”
  16. Klik op “Accountinstellingen testen”
  17. Test niet succesvol? Controleer de instellingen
  18. Test succesvol? Klik op “Volgende” en dan op “Voltooien”
  19. Meerdere e-mailadressen? Herhaal dan stap 6-18
  20. Klik op “Sluiten”
  21. Start Outlook op

Oplossing getest op:

Outlook op Windows 11

3 reacties

Laat een reactie achter

Je e-mailadres zal niet worden gepubliceerd. vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.