Wat ik heb geleerd tijdens de overstap naar Google Analytics 4

Logo van Timdehoog.nl.Mijn website gebruikt Jetpack Stats en Google Analytics om statistieken te registreren. Jetpack Stats gebruik ik al jaren en zit geïntegreerd in mij WordPress website via de Jetpack plugin.

Google Analytics heb ik een paar jaar geleden toegevoegd omdat dit een eis is voor Hulc.nl. Op die manier kunnen bedrijven zien hoeveel bezoekers ik heb en of het interessant is om met mij een samenwerking aan te gaan.

Helaas je begint weer op 0:

Sinds een aantal jaren biedt Google Analytics hun nieuwste versie aan genaamd Google Analytics 4. Om hier gebruik van te maken moet je een nieuw property registreren.

Aandachtspunt 1: is dat je hierdoor ook begint op 0 net of dat je met een nieuwe website begint. Ik vond dit wel apart, maar dit is bevestigd door diverse blogs en bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn.

Stel je begint op 1-1-2023 dan heb je over de jaren daarvoor geen statistieken. Je kan dus de statistieken uit 2023 niet vergelijken met die uit 2022 of 2021.

Aandachtspunt 2: de oude Google Analytics tracking code, ook wel bekend als Universal Analytics (UA), verwerkt nog tot 1 juli 2023 gegevens. Dit betekent dus dat je voor 1 juli overgestapt moet zijn. Google benaderd daarom iedere website eigenaar sinds 2022 via de e-mails om te stimuleren over te stappen.

Je kan de oude en nieuwe tracking code naast elkaar gebruiken zodat je dus dubbele statistieken verzamelt. Op deze manier kan je controleren of jouw nieuwe tracking code juist werkt. Het aantal bezoekers bij beiden tracking codes zou hetzelfde moeten zijn. Google Analytics 4 gebruikt geen cookies.

Beter voor de privacy van jouw bezoekers:

Google geeft aan dat hun nieuwe versie de privacy van jouw bezoekers respecteert door standaard geen IP adres te registreren. Bij de oude versie moest je hiervoor de tracking code voorzien van een extra parameter.

Pas je de standaard instellingen van Google Analytics 4 niet aan? Dan staan de privacy instellingen op het hoogste niveau ingesteld.

Dit verandert wel wanneer je verbinding maakt met Google Ads omdat er dan meer persoonlijke gegevens worden verzamelt. Hoe beter de reclame afgestemd wordt op de bezoeker hoe hoger de inkomsten.

Een andere dienst is Google Signals. Dit koppelt ingelogde Google Accounts aan jouw website en alle andere websites en apps die met hetzelfde account worden bezocht of gebruikt. Praktijkvoorbeeld: een bezoeker bezoekt timdehoog.nl op een desktop en een dag later voor het eerst op zijn mobiel. Google Analytics weet dan dankzij Google Signals dat het om dezelfde gebruiker gaat.

Overstappen naar Google Analytics 4:

In mijn situatie was overstappen gemakkelijk omdat ik het puur gebruik voor bezoekers en pagina weergaven aantallen. Ik ben ingelogd op de website van Google Analytics. Dan staat er bovenin meteen een blauwe of gele balk die aangeeft dat je moet overstappen naar Google Analytics 4. In deze balk vind je ook een knop om de overstap te beginnen. De stappen die daarna volgen spreken voor zich.

Aandachtspunt 3: Gebruik jij het veel professioneler dan kan overstappen complexer zijn en meer tijd kosten. Maatwerk rapporten, gebeurtenissen en conversies moet je bijvoorbeeld opnieuw instellen.

Ik heb de overstap zelf gedaan, maar was er ook gauw een uurtje mee bezig. Dit komt ook een beetje omdat ik alle opties bekeken heb. Het resultaat is een nieuwe tracking code die ik aan mijn website heb toegevoegd.

Liever een handleiding? Bekijk dan de uitgebreide handleiding van Frankwatching.com.

Het kan 24 uur duren voordat je statistieken ziet:

Zoals ik eerder al aangaf lijkt het net of dat je een nieuwe website toevoegt aan jouw Google Analytics omgeving. Alle statistieken beginnen op 0. Het kan daarom 24 uur duren voordat alle statistieken getoond worden.

Ongeduldig? Ga dan naar het realtime overzicht. Je ziet dan meteen of bezoekers die nu op jouw website bezoeken geregistreerd worden door de nieuwe tracking code.

Content security policy aanpassen:

Tijdens het testen van mijn nieuwe tracking code werd deze eerst door mijn security headers geblokkeerd. De content security policy header om precies te zijn. Ik heb hiervoor het adres `region1.google-analytics.com` aan de `default-src` toe moeten voegen.

Aandachtspunt 4: Open in de web developer toolbar de tab console en bezoek jouw website. Je ziet dan meteen of er externe bronnen door security headers geblokkeerd worden. Als realtime 0 bezoekers aangeeft terwijl jij jouw website bezoekt weet je ook al dat er iets niet juist werkt.

> Bekijk meer blogs over security headers

Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.