E-mails die ik naar mezelf stuur komen niet aan (oplossing)

Vraag:

Sommige mensen zetten hun eigen e-mailadres in het CC veld als ze een belangrijke e-mail sturen naar bijvoorbeeld een leverancier. Of mensen zetten zichzelf in het Aan veld als ze andere mensen in het BCC veld plaatsen.

Op deze manier weten mensen dat hun mail verstuurd is of ze doen dit om de e-mail voor hun eigen administratie te bewaren.

Maar wat nou als e-mails die je naar jezelf stuurt niet aankomen?

Antwoord:

Het eerste wat je controleert is of het e-mailadres juist is. Dit is een simpele controle. Blijkt het e-mailadres juist te zijn dan bestaat de kans dat je jezelf op lijst met geblokkeerde e-mailadressen hebt gezet.

Dit kan je in verschillende programma’s op verschillende manieren doen. In dit blog behandel ik een aantal oplossingen die je kan controleren.

Gebruik je de Apple Mail app op een iPhone of Tablet:
Volg dan het stappenplan uit dit blog om te zien of je jezelf op de “blokkeerlijst” hebt gezet.

Praktijksituatie:

Dit probleem heb ik meegemaakt met een gebruiker die een e-mail vanuit Outlook naar zichzelf stuurde maar nooit aankwam. Apple Mail was zo ingesteld dat e-mails vanaf zijn e-mailadres meteen verwijderd moesten worden. Outlook verstuurd de e-mail, maar de iPhone haalde de e-mail sneller binnen dan Outlook en verwijderd de mail. Hierdoor wist Outlook dus niet van het bestaan van deze e-mail af.

Gebruik je Thunderbird – Berichtfilter:

Met berichtfilters kan je geautomatiseerd inkomende e-mails verwerken. Bijvoorbeeld de e-mails van een webwinkel meteen als gelezen markeren en verplaatsen naar een map. Maar je kan ook e-mails van een bepaalde afzender meteen naar de prullenbak verplaatsen.

  1. Start Thunderbird op
  2. Klik bovenin op “Extra”
  3. Zie je deze optie niet? Druk dan op het toetsenbord op de ALT toets
  4. Klik op “Berichtfilters”
  5. Klik elke berichtfilter een voor een aan gevolgd door “Bewerken”
  6. Controleer of de berichtfilter acties uitvoert op basis van jouw e-mailadres
  7. Zo ja, schakel de berichtenfilter uit of verwijder deze
  8. Klik rechts bovenin het scherm op het kruisje om het “Berichtfilter” scherm te sluiten
  9. Stuur nu een e-mail naar jezelf om te bepalen of dit het probleem oplost

Gebruik je Outlook – Regels:

Outlook heeft net als Thunderbird ook een berichtfilter functionaliteit zodat je e-mails geautomatiseerd kan verwerken. Alleen binnen Outlook wordt het “Regels” genoemd.

  1. Start Outlook op
  2. Klik links bovenin op “Bestand” en klik vervolgens links op “Info”
  3. Klik in het midden van het venster op “Regels en waarschuwingen”
  4. Klik elke “Regel” een voor een aan gevolgd door “Regel wijzigen”
  5. Controleer of de regel acties uitvoert op basis van jouw e-mailadres
  6. Zo ja, schakel de regel uit of verwijder deze
  7. Klik op “Ok” om het scherm te sluiten
  8. Stuur een e-mail naar jezelf om te bepalen of dit het probleem oplost

Gebruik je Outlook – Spam:

Het kan ook zo zijn dat je jouw e-mailadres op de blokkeerlijst voor spam berichten hebt geplaatst. Hierdoor worden e-mails van jou meteen verwijderd of verplaatst naar de spam map. Volg onderstaande stappen om dit te controleren.

  1. Start Outlook op
  2. Klik links bovenin op “Start”
  3. Klik bovenin de menubalk links van de “Verwijder” knop op “Ongewenste e-mail”
  4. Klik in de lijst die verschijnt op “Opties voor ongewenste e-mail”
  5. Klik bovenin op “Geblokkeerde afzenders”
  6. Staat jouw e-mailadres in deze lijst? Klik er dan op en vervolgens op “Verwijderen”
  7. Klik op “Ok” om het scherm te sluiten
  8. Stuur een e-mail naar jezelf om te bepalen of dit het probleem oplost

Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.