Mijn boek Internet, de voor- en nadelen is niet meer te koop

In 2008 liep ik stage voor mijn MBO ICT opleiding bij een kinderdagverblijf om te helpen op de afdeling systeembeheer. Ik kreeg als opdracht om een document samen te stellen met internet gerelateerde begrippen inclusief een toelichting. Dit zou vervolgens onder de medewerkers verspreid worden.

Een document dat een boek werd

Dit document was een succes en leverde veel positieve reacties op. Ik heb toen besloten om het document in mijn vrije tijd verder uit te werken met als idee om het als boek uit te geven. Best een ambitieus plan want ik wist totaal niet wat er bij het schrijven, drukken en uitgeven van een boek kwam kijken.

De maanden die daarop volgden heb ik veel tijd gestoken in het zoeken naar nog meer begrippen en de uitwerking daarvan. Denk dan aan begrippen zoals e-mail, zoekmachine, IRC, Hyves en MSN Messenger. Veel begrippen zijn geschiedenis.

Mijn conceptversie, ook wel manuscript genoemd in de boekenwereld, heb ik door een taalkundige na laten lezen. Dit was ook zeker nodig want niemand leest een boek met taalfouten. Daarnaast heb ik het ook door een aantal mensen laten proeflezen voor feedback om het zo nog beter te maken.

Ik leek net Dan Brown…

De titel

Niets zo belangrijk als een goede titel en na lang nadenken ben ik uitgekomen op “Internet de voor- en nadelen”. Omdat ieder begrip gevolgd werd door een algemene omschrijving en de voor- en nadelen. Persoonlijk had ik het idee dat het een veelzeggende titel was en voor de rest moest de cover het doen.

Internet de voor- en nadelen van Tim de Hoog
De voor- en achterkant van mijn boek.

Een drukker zoeken

Vervolgens heb ik een drukker gezocht die mijn boek uit wilde geven. Ik was nog geen bekende auteur dus dit was best lastig. De eerste twee of drie waren niet geïnteresseerd.

Uiteindelijk ben ik bij Boekscout beland. Dit is een drukkerij die op bestelling het boek drukt. Het is dus niet zo dat er ergens in een magazijn een stapel van mijn boeken lag. Omdat ik niet wist hoeveel boeken ik ging verkopen was dit een milieuvriendelijke manier.

Het resultaat

Na het tekenen van een tientallen pagina’s tellend contract is mijn boek voorzien van een ISBN nummer. Dit maakt het een echt boek zodat het vervolgens online verkocht kan worden via de webwinkel van Boekscout. Als auteur mocht ik mijn eigen boek ook nog verkopen en het heeft nog een aantal weken bij de lokale Bruna gelegen.

Wat ik heb geleerd

  1. Hoe je teksten moet schrijven
  2. Hoe je een drukker moet zoeken
  3. Hoe je reclame moet maken voor een boek
  4. Dat je mensen moet laten lezen en feedback moet verzamelen
  5. Dat je van alle bronnen toestemming moet vragen
  6. Dat een boek in een winkel neerleggen geld kost
  7. Dat je veel boeken moet verkopen om winst te maken
  8. Dat een informatief boek soms een houdbaarheid heeft
  9. Een boek schrijven veel tijd kost
  10. Ik zelf beter geen cover kan ontwerpen ­čÖé

Conclusie

Uiteindelijk een zeer leuke ervaring! Maar helaas heb ik niet de aantallen verkocht zoals Dan Brown dat doet. Nou is het wel zo dat zijn boeken tijdloos zijn en de mijne niet. Zoals ik eerder al aangaf staan er onderwerpen in die al tientallen jaren niet meer bestaan.

De wereld van de IT gaat nou eenmaal hard. Mijn boek is daarom verouderd en eind 2022 heb ik besloten om het uit de verkoop te halen.

Sindsdien heb ik mijn kennis en ervaring omgezet naar meer dan 1100 blogs. Het boek en al die blogs hebben ervoor gezorgd dat mijn teksten steeds beter zijn geworden.

Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.