Sinds 2022 woon ik samen met mijn vriendin. Dit betekent voor de Belastingdienst dat je fiscaal partner van elkaar wordt. Heel kort samengevat komt het erop neer dat onze belastingaangiftes min of meer aan elkaar gekoppeld worden.
Net als de rest van Nederland waren ook wij door de Belastingdienst uitgenodigd om belastingaangifte te doen. Omdat we in 2022 een huis hebben gekocht en verbouwd hebben we een adviseur gevraagd om deze voor ons in te vullen.
Hierna hebben we zelf de belastingaangifte nog gecontroleerd. Ik zelf controleer graag de getallen voor de zekerheid. Tot op heden heeft de Belastingdienst geen fout gemaakt.
De foutmelding:
Mijn vriendin logt in en klikt door de aangifte heen. Terwijl zij ingelogd is log ik ook in. Ik klik op de Belastingaangifte voor 2022 en er wordt een foutmelding getoond: “Er is een onbekende fout ontstaan, probeer het later nogmaals”. Hierna wordt ik meteen uitgelogd.
Ik log opnieuw in en met hetzelfde resultaat. Om zeker te zijn dat het geen cache of browser probleem is gebruik ik een andere browser. Ook nu weer wordt de foutmelding: “Er is een onbekende fout ontstaan, probeer het later nogmaals” getoond.
Aangezien Belastingdienst.nl soms capaciteitsproblemen heeft of storingen besluit ik het later nogmaals te proberen.
De oplossing:
Na een tijdje is mijn vriendin klaar en die logt uit. Ik log toch weer in en kan zonder problemen de belastingaangifte openen.
Eigenlijk is het ook wel logisch dat je niet op twee verschillende apparaten of browsers tegelijk in kan loggen om dezelfde belastingaangifte te bekijken. Want hoe weet de Belastingdienst.nl welke gebruiker de juiste data heeft wanneer die op opslaan klikt. Dit is een gemakkelijke manier om data kwijt te raken.
Het zou beter zijn geweest als de website de volgende foutmelding zou tonen: “Er is al iemand bezig in deze aangifte, probeer het later nogmaals.”
De oplossing was dus geduld hebben.