Probleem:
Het is weer zover: je mag de belastingaangifte doen over het vorige jaar. Weken van te voren heb je zelfs al een uitnodiging gehad van de Belastingdienst.
De eerste stap is inloggen, dit doe je via DigiD. Eenmaal ingelogd op Belastingdienst.nl staat er meteen de optie om Belastingaangifte te doen.
Hier klik je op en vervolgens wordt de volgende foutmelding getoond:
“Er is een fout ontstaan, probeer het later nogmaals”. Je kan op “OK” klikken en je wordt vervolgens uitgelogd.
Een klein beetje teleurgesteld probeer je het een paar minuten nogmaals maar helaas weer dezelfde foutmelding.
Oplossing:
De bekendste reden voor problemen bij Belastingdienst.nl in het belastingaangifte seizoen is een gebrek aan capaciteit bij de Belastingdienst. Het is op dat moment gewoon te druk. Teveel mensen zijn ingelogd. Het beste kan je het een dag later weer proberen.
Heb je een fiscaal partner? Dan worden jullie belastingaangiftes aan elkaar gekoppeld. Dit kan financieel aantrekkelijk zijn.
Maar deze foutmelding kan ook ontstaan:
- Als jouw adviseur ingelogd is en de belastingaangifte nog open heeft staan
- Als jouw (fiscaal) partner ingelogd is en jullie belastingaangifte open heeft staan
Het is niet mogelijk om met meer dan 1 persoon in dezelfde belastingaangifte te werken. Dit is om te voorkomen dat gegevens verloren gaan. Want als je tegelijk de aangifte wijzigt, wie verstuurd dan de juiste antwoorden naar Belastingdienst.nl: jij of jouw partner?
De oplossing is daarom om te wachten totdat de andere gebruiker (adviseur/partner/etc) de belastingaangifte gesloten heeft.