Waarom je een doelgroepanalyse voor je nieuwe website moet doen

Stel je bent net een eigen bedrijf begonnen als online bakker in exclusieve taarten, dan wil je ook een website. Je bent nieuw, dus niemand kent je en een website is een handige manier om reclame te maken voor die exclusieve taarten die jij maakt.

Mond-tot-mondreclame of een advertentie in de krant helpt. Maar het grote voordeel van een website of blogs is dat ze tijdloos zijn mits de content goed is.

Met een doelgroepanalyse kom je erachter wat jouw doelgroep is.
Foto door Andrea Piacquadio: https://www.pexels.com/nl-nl/foto/persoon-in-wit-t-shirt-een-speld-in-deeg-rollen-3756050/

Zelf een website maken:

Dankzij gratis oplossingen, zoals WordPress en Joomla of online diensten zoals Wix.com, is het vrij eenvoudig om een website te maken. Dit kan je zelf doen als je een beetje aanleg hebt voor computers en internet. Maar misschien heb je wel een handig neefje of nichtje die het, in ruil voor een paar taarten, voor je doet.

De eerste bezoekers:

Na een paar weken ontwikkelen, het toevoegen van zelfgeschreven tekst en mooie foto’s is de website klaar. Je vertelt dit aan familie, vrienden en kennissen. Die vinden de website allemaal prachtig. Misschien dat een paar er nog een taart bestellen ook.

De eerste weken zit je wat bezoekers betreft dus prima. Alleen een paar maanden later is het bezoekersaantal en daarmee de bestellingen behoorlijk gedaald. Door een analyse van jouw doelgroep te doen kan je het aantal bezoekers en bestellingen weer laten stijgen.

Een doelgroepanalyse:

Als je aan diverse personen vraagt, hoe je meer bezoekers naar jouw website kan krijgen, dan is de kans groot dat 80% zegt dat je reclame moet maken. Dat kan op verschillende manieren. Een bekende manier is het schrijven van blogs die je op jouw website publiceert of door een publicatie op een nieuwswebsite als nieuwsbalie.nl. Door blogs te publiceren wordt je opgepikt door zoekmachines wat weer bezoekers oplevert.

Maar voordat je dit doet kan je beter eerst jouw doelgroep bepalen. Natuurlijk kan je dit zelf doen door je de vraag te stellen wie zijn mijn klanten of wie wil ik bereiken. Maar voor het beste resultaat kan je dit misschien beter uitbesteden aan een ervaren bedrijf. Zij leveren een rapport op met daarin informatie over de meest geschikte doelgroep(en).

Nieuwe inzichten vanuit de analyse:

Het kan zelfs zomaar zijn dat er uit het onderzoek doelgroepen komen waar jij nog niet eerder aan gedacht hebt en die mogelijk een nieuwe bron van klanten vormen. Een voorbeeld zou kunnen zijn dat je je beter kan richten op vrouwen in de leeftijd van 25-45 jaar. Jouw advertenties en blogs moet je dan anders schrijven dan wanneer jouw doelgroep gericht is op jongeren of gepensioneerden mannen.

Een doelgroepanalyse kan er zelfs voor zorgen dat jouw website compleet anders moet worden opgezet. Misschien moet deze juist simpeler worden of juist luxer zodat het bestellen van de taart al een ervaring is. Een website moet aanspreken. Vergelijk het met een restaurant. Als dat er van buiten al mooi uitziet zal je daar eerder reserveren.

Vaak kan het bedrijf, dat de doelgroepen analyse doet, jou ook helpen met het schrijven van de juiste content. Dat kost geld, maar dan hoef jij het zelf niet te doen en weet je ook dat het goed gebeurt.

Conclusie:

Er komt dus wel wat kijken bij het maken van een website of reclame. Natuurlijk kan je gewoon beginnen en kijken naar de resultaten en op basis daarvan verder werken. Maar waarom zou je zelf het wiel opnieuw uitvinden? In mijn blog “Wat kost een website?” staan al een aantal kritische vragen die je jezelf kan stellen voordat je begint.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres zal niet worden gepubliceerd. vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.