Probleem:
Je maakt gebruik van een Android smartphone waarop je Ziggo Safe Online hebt geïnstalleerd als virusscanner. Maar opeens werkt de virusscanner niet meer.
De volgende problemen kunnen zich voordoen:
- De app wil niet meer opstarten
- Je moet inloggen met jouw Ziggo account, wat mislukt, terwijl de deze juist zijn
- De app zegt dat de beveiliging niet meer juist werkt
Aangezien het om de veiligheid van jouw telefoon en persoonlijke gegevens gaat wil je dit probleem snel oplossen.
De Ziggo Safe Online app verwijderen en opnieuw installeren vanuit de Google Playstore lost het probleem niet op.
De oplossing uit dit blog werkt ook als je gebruik maakt van KPN Veilig. Ziggo en KPN kopen beiden de virusbescherming in bij F-Secure. Alleen de naam en kleurtjes zijn anders.
> Lees ook mijn blog over bankierbeveiliging
Oplossing:
De enige en juiste oplossing is om de app te verwijderen. Trek vervolgens de licentie in en geef opnieuw de licentie weer uit vanaf de Ziggo Safe Online omgeving. Op de een of andere manier snapt Ziggo Safe Online het niet helemaal als je de app opnieuw installeert op een smartphone terwijl die al een licentie heeft.
Gelukkig kan je dit probleem in 10 minuten oplossen met onderstaand stappenplan. Je hebt hiervoor wel toegang nodig tot jouw Mijn Ziggo omgeving.
- Verwijder de app van jouw smartphone
- Dit doe je door het icoontje ingedrukt te houden en te drukken op “Verwijderen”
- Ga op dezelfde smartphone naar > https://www.ziggo.nl/mijn-ziggo/producten/#internet
- Login met jouw Mijn Ziggo account
- Klik op “Naar internet” in het midden van het scherm
- Klik op “Beveiliging instellen”
- Zoek jouw smartphone op en klik op de tegel die daarbij hoort
- Klik op “Licentie vrijgeven” en bevestig de keuze indien nodig
- Klik op “Apparaat toevoegen”
- Klik op “Mijn apparaat” gevolgd door “Doorgaan”
- Klik op “Telefoon Android” en weer op “Doorgaan”
- De website wil Google Playstore openen, sta dit toe
- Installeer de “Ziggo Safe Online” app vanuit Google Playstore
- Open de Ziggo Safe Online app, deze zal aangeven dat je weer beveiligd bent
Doordat je in stap 4 ingelogd bent op Mijn Ziggo, zal de Ziggo Safe Online app na meteen de licentie ontvangen. Deze licentie is nodig om de beveiliging te mogen gebruiken.
Oplossing getest op:
Huawei smartphone met Android
Helaas werkt dit niet bij mijn Tab A. Melding in play store.”de safeonline app werkt niet op deze tablet.”” Heeft het altijd gedaan maar destijds als ik me goed herinner geinstaleerd via een link, er was toen nog geen app. Na reset Tab lijkt safeonline beveiliging niet meer mogelijk.
Op basis van jouw reactie vermoed ik dat je een oude Galaxy Tab A hebt?
Om het zeker te weten zou je moeten kijken welke versie van Android je draait. Ik vermoed dat de Ziggo Safe Online app alleen nog ondersteund wordt op nieuwere versies van Android. Dan gaat de oplossing uit dit blog ook niet werken.
Door de uitgevoerde reset heb je misschien een oudere versie van Android dan voor de reset.
Oplossing 1: is de Android versie bijwerken naar de laatste versie die ondersteund wordt door Galaxy Tab A. Daarna weer proberen om de app te installeren.
Oplossing 2: overstappen naar een nieuwere Galaxy Tab A.
Ik heb ziggo safe online op mijn 2 telefoons en laptop geinstalleerd, op de oude telegoon en laptop van mijn dochter. Inmiddels heeft zij ern nieue telefoon en laptop. Ik heb haar licenties verwijderd en haar uitgenodigd om op haar nieuwe apparaten te beveiligen.
Met de link wordt de app gedownload en geinstalleerd, vervolgens moet ik inloggen met het ziggo account, steeds 2x… maar safe online doet niets, ik heb het via het account => internet => safe online => apparaat beveiligen geprobeerd op haar telefoon, maar het enige wat gebeurd is dat ik de app weer moet installeren en weer moet inloggen, na 4x ben ik gestopt… ik krijg safe online niet aan de praat.
Wat doe ik verkeerd?
Je moet Ziggo Safe Online eerst verwijderen van de oude telefoon en laptop. Dan de licenties intrekken via bovenstaand stappenplan 3-8.
Voor de nieuwe laptop: stap 3 t/m 10 vanaf de laptop uitvoeren en bij Apparaat toevoegen juiste versie kiezen, vermoedelijk Windows. Vervolgens de software installeren en deze wordt automatisch geactiveerd.
Voor de smartphone voer je stap 3 t/m einde uit vanaf de smartphone. Dus je logt in vanuit de smartphone op de Ziggo website en wordt dan doorgestuurd naar de Playstore of Appstore.
Mocht het niet lukken? Dan kan je ook contact opnemen met Ziggo Klantenservice. Mogelijk dat er iets verkeerd staat in jouw account: https://www.ziggo.nl/klantenservice/contact