Scroll naar het einde van dit blog voor de laatste updates over de oplossing voor dit probleem.
Problemen:
Mijn dag bij Sidekick-IT begint altijd met het verwerken van mijn mails in macOS Outlook.
Het eerste wat me opviel was dat er geen beantwoord icoontje (pijltje naar links stond) bij een aantal mails waarvan ik zeker weet dat ik die beantwoord had. Om het zeker te weten controleerde ik mijn ‘Verzonden items’ map en daar stonden de mails. Hetzelfde probleem deed zich voor bij mails die ik doorgestuurd had.
Ter test stuurde ik een e-mail vanaf mijn privé e-mailadres naar mijn Sidekick-IT e-mailadres. Vervolgens reageerde ik hierop vanuit Outlook. Maar weer geen icoontje.
Ik checkte het bij een paar collega’s en op een na hadden zij ook allemaal last van het probleem. Dit probleem deed zich pas een paar dagen voor. Wij gebruiken allemaal macOS. Ik checkte het dus ook bij een vriend met Outlook op Windows en die had geen last van het probleem.
Oplossing 1:
Ik paste eerst maar eens de magisch oplossing toe. Ik sloot Outlook af en startte het weer op. Zonder succes.
Oplossing 2:
In Outlook via Help > Controleren op updates checkte ik of er updates waren voor Outlook. Er was een update voor Outlook. Die geïnstalleerd en Outlook herstart. Zonder succes.
Oplossing 3:
Na wat zoeken op internet kwam ik uit op deze forumpagina van Microsoft. Hieruit blijkt dat het een internationaal probleem is waar meer mensen last van hebben. Het ligt dus niet aan mijn MacBook.
Het probleem heeft te maken met Exchange Online en komt alleen voor in Outlook Web. Dit is de online mail omgeving van Outlook. Dit probleem doet zich voor sinds 27-7-2023 maar weer niet bij iedereen.
Maar Outlook op macOS is toch geen Outlook Web?
Dat dacht ik in eerste instantie ook maar sinds 2021/2022 is macOS Outlook een soort van web app oplossing. Daarmee is deze dus vrij identiek aan de Outlook Web oplossing die je via een browser kan gebruiken. Hierdoor is bovenstaand probleem ook van toepassing als je Outlook op macOS hebt geïnstalleerd.
Ik had namelijk in de Outlook webmail omgeving in de browser ook last van dit probleem.
Hoe nu verder?
Tot nu toe is het probleem nog niet opgelost. Voor meer informatie kan je ook zoeken op EX661478. Dit is de unieke foutcode die Microsoft aan het probleem gegeven heeft.
Update 31-07-2023:
Microsoft heeft gisteren aangegeven dat het probleem ligt in een software update die uitgevoerd is voor Exchange Online. In een nieuwe versie van de software is het probleem opgelost. Dit wordt nu nog intern getest. Vanavond / morgenochtend zal Microsoft aangeven wanneer deze nieuwe versie geïnstalleerd zal worden.
Update 03-08-2023:
De problemen zijn weer opgelost.