Probleem:
Onlangs vroeg iemand of ik hem kon helpen met de koppeling van zijn Samsung S21 Android telefoon met zijn Opel. Een week geleden maakte hij nog gebruik van Android Auto zonder problemen en opeens werkte het niet meer.
Op internet las ik dat er een aantal problemen waren met de Android Auto app. Blijkbaar is dit een aparte app die wel helemaal verweven zit met Android op de smartphone. De oplossing was om de laatste update te installeren.
Dus ik zocht de Google Play Store app op maar die ontbrak. Net of hij niet geïnstalleerd was op de smartphone.
Oplossing:
Volg onderstaand stappenplan om de Google Play Store app weer beschikbaar te maken.
- Verbreek de verbinding met de auto indien je gebruik maakt van een kabel
- Ga naar “Instellingen” > “Apps” (de naam kan per telefoon verschillen)
- Zoek “Google Play Store” op en druk daarop
- Druk op “Inschakelen”
- De app komt nu weer in de de lijst met alle apps of op het hoofdscherm te staan
- Open Google Play Store
- Druk rechts bovenin op de eerste letter van jouw naam of jouw afbeelding
- Druk op “Apps en apparaten beheren”
- Druk op “Updates beschikbaar”
- Druk op “Alles updaten” en wacht geduldig
- Zijn alle apps bijgewerkt? Sluit dan Google Play Store
- Maak weer verbinding met de auto, draadloos of middels een kabel
Getest op:
Samsung S21 smartphone met Android 12 in combinatie met Opel.