Probleem:
Je hebt een auto, zoals de Opel Crossland, met ondersteuning voor Android Auto. Dit heeft altijd prima gewerkt om bijvoorbeeld te navigeren.
Maar sinds een paar dagen kan er geen verbinding meer gemaakt worden. De melding op de smartphone is verbinding mislukt of vergelijkbaar. Een andere Android smartphone kan wel verbinding maken.
De volgende oplossingen kan je proberen:
- Telefoon opnieuw opstarten
- Bluetooth verbinding aan/uit zetten
- Bluetooth verbinding verbreken en opnieuw verbinden
- Auto uit en aanzetten
Alleen loste dit het probleem niet op. De Samsung S21 werd nog steeds niet herkend. Deze smartphone is al wel een aantal jaren oud en heeft Android 12.
> Bezoek Knibble.nl voor de goedkoopste Samsung smartphones
Oplossing:
Android Auto zit verweven in het Android besturingssysteem. Maar het is nog wel een aparte app die je kan gebruiken.
De oplossing voor dit probleem was om de laatste versie van Android Auto op de smartphone te installeren. Hierin zitten de laatste verbeteringen voor problemen.
Standaard worden updates voor apps automatisch geïnstalleerd. Maar automatisch updaten kan uitgeschakeld zijn, bewust of onbewust. Of automatisch bijwerken is mislukt.
> Ik zie geen Google Play Store icoon op mijn smartphone
Volg onderstaand stappenplan om Android Auto bij te werken:
- Verbreek de verbinding met de auto indien je gebruik maakt van een kabel
- Open Google Play Store
- Druk rechts bovenin op de eerste letter van jouw naam of jouw afbeelding
- Druk op “Apps en apparaten beheren”
- Druk op “Updates beschikbaar”
- Druk op “Alles updaten” en wacht geduldig
- Zijn alle apps bijgewerkt? Sluit dan Google Play Store
- Je zou nu weer verbinding moeten kunnen maken met de auto
Getest op:
Samsung S21 smartphone met Android 12 in combinatie met Opel.
Hi Tim,
Goed blogbericht, zelf heb ik ook ontzettend veel problemen gehad met mijn third-party radio vanuit AliExpress. Uiteindelijk bleek het te liggen aan een verborgen fabrieks-instelling die ik met behulp van veel zoeken toch wel gevonden kreeg.
Mochten de bovenstaande stappen niet werken, zou je altijd nog de cache kunnen legen van de Android Auto applicatie, en je auto dan opnieuw verbinden met je telefoon.
Heb je een bedrade Android Auto oplossing? Probeer dan vooral een andere kabel, aangezien deze nog wel eens stuk kunnen gaan!
Bedankt voor het delen van jouw tips Kyllian.