Worstel je op je salesafdeling met het vinden van de juiste klanten of zie je door alle mailinglijsten en nabelverzoeken door de bomen het bos niet meer? Een CRM-systeem voor salesmanagement kan de oplossing zijn. Hier vind je alle verkoop leads in een handig en overzichtelijk bedrijfssysteem. Hieronder ontdek je nog meer voordelen van een CRM (Customer Relationship Management) voor salesmedewerkers.
Outlook of Gmail: allemaal geïntegreerd
Salesmedewerkers zijn druk met bellen, maar vooral ook met mailen. Dat kan gebeuren vanuit verschillende soorten inboxen. Denk aan Gmail of Outlook. Het terugvinden van oude mailtjes in deze systemen kan nogal onoverzichtelijk zijn en zorgen voor onnodig werk. Wat zei die ene klant nou ook alweer een week geleden of welke mails zou ik nou nog echt moeten beantwoorden?
In een CRM-systeem kunnen de belangrijkste gesprekken uit bijvoorbeeld Outlook meteen worden opgeslagen in een CRM, zodat je voor elke klant meteen weet wat de contactgeschiedenis was. Dankzij CRM sales heb je dus een veel beter overzicht van wat wanneer gezegd is.
Bouw een database op van je klanten
In een CRM-systeem kun je meer dan alleen oude e-mails opslaan. Soms zijn er webformulieren om informatie van klanten en prospects te verzamelen in het systeem. Daarnaast zorgt een CRM-systeem ervoor dat analytische gegevens van klanten, prospects en leads duidelijk en overzichtelijk zijn gepresenteerd in het systeem. Zo krijg je ook een veel beter beeld van je klanten.
Je kunt ook verschillende statistieken met elkaar vergelijken en ervoor kiezen om bepaalde gegevens op je dashboard te tonen en sommige niet, om altijd in een oogopslag te zien wat vandaag belangrijk is voor de salesafdeling.
Werk samen met accounting en marketing
Sales, marketing en accounting hebben veel met elkaar te maken. In een CRM-systeem is het bijvoorbeeld soms mogelijk om deals te sluiten met klanten en contracten op te slaan en te ondertekenen. Dit vraagt ook om integratie met ERP-systemen. Dit staat voor Enterprise Resource Planning en kun je eigenlijk zien als accounting software. Dankzij ERP zie je in het CRM bijvoorbeeld belangrijke facturen van de klant of andere financiële gegevens die van belang kunnen zijn.
Naast ERP kunnen ook marketinggegevens worden geïntegreerd in een CRM-systeem. Dit zorgt ervoor dat salesmedewerkers ook beter en makkelijker samen kunnen werken met deze afdeling. Dat is bijvoorbeeld belangrijk als er een nieuwe marketing e-mail wordt verzonden. Het kan namelijk zijn dat een klant of prospect hierover begint in een gesprek, maar jij als salesmedewerker geen idee hebt waar het over gaat. Door alles op dezelfde plaats te integreren, voorkom je dit soort problemen en zorg je er ook voor dat de tone of voice van e-mails van de salesafdeling hetzelfde is als die van marketing.