Hoe voeg je alle bestandsnamen uit een map toe aan Excel

Vraag:

Logo van Excel.Hoe kan je alle bestanden uit een map in een keer toevoegen aan een Excel bestand. Op iedere rij mag maximaal 1 bestand staan.

De reden kan zijn dat je jouw EPUB bestanden aan een Excel bestand wilt toevoegen zodat je kan bijhouden welke boeken je al gelezen hebt.

Of misschien wil je wel een lijst met bestandsnamen van alle foto’s of films die je hebt. Mogelijkheden genoeg.

Antwoord:

Laten we eerst alle bestandsnamen in een map selecteren en kopiëren.

  1. Open in Verkenner de map met alle bestanden
  2. Druk op het toetsenbord op Ctrl + A om alle bestanden te selecteren
  3. Houd de Shift toets ingedrukt en klik met rechts op een van de geselecteerde bestanden
  4. Klik in de lijst op “Als pad kopiëren”

We gaan nu alle bestandsnamen toevoegen aan een Excel bestand.

  1. Start een leeg werkblad in Excel
  2. Klik in een lege cel, bijvoorbeeld A2 (A1 kan je voor een kopje gebruiken)
  3. Druk op het toetsenbord op Ctrl + V
  4. Alle bestanden inclusief volledig pad komen nu op losse rijen te staan
  5. Laten we dit nu aanpassen zodat we alleen de bestandsnaam overhouden
  6. Klik in A2 en kopieer de tekst die je wilt verwijderen, bijv. C:\Users\eennaam\Downloads\
  7. Klik bovenin op tabblad “Start”
  8. Klik op “Zoeken en selecteren” en vervolgens op “Zoeken en vervangen”
  9. Plak hetgeen uit stap 6 in het vak “Zoeken naar:”
  10. Zorg dat “Vervangen door” leeg is en klik op “Alles vervangen”
  11. Je houdt nu alleen de bestandsnaam over
  12. Sla het Excel bestand op

Met deze stappen kan je natuurlijk ook de extensie .epub of .jpg of .jpeg verwijderen.

> Bekijk andere blogs over Excel of lees hoe je geavanceerd in Verkenner kan zoeken

Getest op:

Windows 11 in combinatie met Microsoft Office Excel 2019

Laat een reactie achter

Je e-mailadres zal niet worden gepubliceerd. vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.