Je bent klaar met jouw IT opleiding op school en na het lezen van diverse blogs over succesvolle ondernemers besluit je om ook ondernemer te worden. Je ziet jezelf al als directeur van een bedrijf met misschien zelfs wel personeel en een hip kantoor. De zaken gaan goed en je hoeft er weinig voor te doen.
Maar dan wordt je wakker uit die mooie droom. Je wordt ondernemer maar waarin dan? Wat ga je doen of wat ga je verkopen?
Dankzij jouw IT opleiding heb je geleerd om websites in WordPress te maken. Dat doe je best goed. Op school krijg je er hoge punten voor en in jouw vrije tijd maak je voor wat lokale bedrijfjes ook websites. Maar dit is allemaal voor de fun, een hobby, niets serieus.
Bezoek aan de KVK:
Je besluit het officieel te maken door je in te schrijven bij de KVK als ondernemer. Vervolgens vertel je ook aan de Belastingdienst dat je ondernemer wordt en die is daar zeer blij mee.
Van de KVK krijg je nog de nodige informatie mee over wat er komt kijken bij het hebben van een bedrijf. Belangrijke onderwerpen zijn een boekhoudprogramma en urenregistratie.
Maar eerst registreer je domeinnamen op basis van jouw bedrijfsnaam, want je wilt voorkomen dat iemand anders deze voor jouw neus wegkaapt. Daarnaast heb je ook een domeinnaam nodig voor jouw website. Klanten moeten je immers kunnen vinden.
Eerste opdracht:
De eerste weken ben je vooral bezig met de opstart van jouw bedrijf. Je publiceert jouw website en maakt op social media reclame.
Het resultaat na een paar weken is een eerste opdracht voor een vakantiepark net buiten het dorp waar je woont. Je mag voor hun een website maken inclusief functionaliteit om een van de 50 huisjes te reserveren.
Je maakt een offerte die geaccepteerd wordt en je gaat aan de slag.
Urenregistratie:
Om te controleren of je niet meer tijd nodig hebt voor het ontwikkelen, dan geoffreerd, houd je jouw uren bij. Dat is iets wat je op school hebt geleerd. In eerste instantie doe je dit nog op papier.
Een paar weken later kom je al tot de conclusie dat dit niet echt de beste oplossing is omdat je alles zelf bij elkaar op moet tellen. Je besluit online naar oplossingen te zoeken en komt uit op de website van Jortt waar je ooit ook wel eens reclame voor hebt gezien.
Je registreert een account zodat je gratis 30 dagen gebruik kan maken van de urenregistratie. Jortt werkt op projectbasis. Dus voor de vakantiepark website maak je een project aan zodat je hier de uren voor kan registreren.
De website van Jortt werkt zeer gemakkelijk en snel. Veel beter dan papier of Excel. Het grote voordeel is dat je vanuit de urenregistratie ook meteen een factuur kan versturen naar de klant. Dit zit allemaal met elkaar verbonden waardoor jij minder tijd kwijt bent aan administratie.
Boekhouding:
Helaas betekent ondernemen niet alleen toffe websites maken. Je zal naast urenregistratie ook een boekhouding bij moeten houden. Dit kan je uitbesteden, maar dat kost geld. Je kan ook zelf een boekhoudprogramma aanschaffen.
Hierin houd je bij hoeveel geld er binnenkomt en ook weer uitgaat. Klinkt simpel he? Nou er komt best veel bij boekhouden kijken. Iets waar je eigenlijk als ondernemer niet veel mee bezig wilt zijn.
Gelukkig heeft Jortt naast urenregistratie ook ondersteuning voor een boekhoudprogramma. De facturen die jij verstuurt vanuit de urenregistratie worden automatisch in de boekhouding verwerkt.
Het volgende grote voordeel is dat je het boekhoudprogramma ook kan koppelen aan jouw bankrekening. Zo worden af- en bijschrijvingen meteen verwerkt in de boekhouding. Je weet dan ook of het vakantiepark de facturen netjes op tijd betaald. Het boekhoudprogramma kan via grafieken laten zien hoe je ervoor staat.
Die offerte voor de vakantiepark website had je in Word gemaakt. Maar ook dat kan je voortaan doen via Jortt.nl zodat je alles aan elkaar kan koppelen.
Conclusie:
Je kan de urenregistratie en het boekhoudprogramma van Jortt 30 dagen gratis proberen. Daarna zal je een gratis of betaald maandelijks abonnement af moeten sluiten.
Voor de automatische bankkoppeling heb je wel een betaald abonnement nodig genaamd Jortt ZZP. Maar die 17,50 per maand is het wel waard. Werk je minimaal 40 uur per week voor jouw eigen bedrijf dan heb je vast veel opdrachten, urenregistraties, facturen en offertes. Dit kost allemaal tijd en een gedeelte hiervan kan je terugkrijgen door die 17,50 omdat veel standaard taken geautomatiseerd worden.
Zo kan je facturen maken en die automatisch in de administratie verwerken. Dit allemaal vanuit een omgeving. Een ander pluspunt is ook de Apple of Android app waarmee je onderweg bonnetjes en facturen kan uploaden zodat die verwerkt worden.
Probeer het gewoon, dat is ook wat ondernemen inhoud. Werkt het niet voor jou dan weet je door deze ervaring nog beter wat je wel zoekt!