5x tips voor het werven van personeel in Duitsland

Het werven van personeel in Duitsland kan erg lastig zijn. De arbeidsmarkt is er nog krapper dan in Nederland. Dat betekent dat bedrijven in Duitsland hun beste beentje voor moeten zetten om goed personeel te kunnen werven. Om deze reden hebben we wat tips op een rijtje gezet om op een betere manier personeel in Duitsland te kunnen werven.

Foto door Israel Andrade op Unsplash

Tips om Duits personeel te vinden

Er zijn verschillende zaken om rekening mee te houden bij het werven van Duitse professionals zoals een sales manager in Duitsland. De meeste Nederlanders ondernemers beginnen in Duitsland een GmbH. De GmbH betekenis is: ‘Gesellschaft mit beschränkter Haftung’ en is te vergelijken met de Nederlandse B.V. Toch is het belangrijk om de verschillen te kennen als het gaat om het werven van professionals. Zo moet er een goede reden zijn om van baan te wisselen en is persoonlijke feedback erg belangrijk.

Bied de mogelijkheid om ervaring te vergroten

Een van de belangrijkste redenen voor Duits personeel om van baan te wisselen, is het opdoen van nieuwe ervaringen. Het personeel vindt het belangrijk om andere culturen te leren kennen en hun werkervaring te vergroten. Daarom is het extra belangrijk om doorgroeimogelijkheden te bieden.

Geef een goede reden om van baan te wisselen

Iedere recruiter Duitsland weet dat Duitse professionals een goede reden willen hebben om van baan te wisselen. Ze zijn namelijk minder op zoek dan Nederlandse werkzoekenden. Een belangrijke reden om van baan te wisselen is uiteraard een goed salaris, maar ook een acceptabele werkdruk en baanzekerheid zijn meestal doorslaggevend.

Ken de vacaturesites

Bij het zoeken naar Duits personeel is het belangrijk om de verschillende vacaturesites te kennen. Nederlandse werkzoekenden maken vooral gebruik van LinkedIn, terwijl er in Duitsland meer gebruik wordt gemaakt van websites als Monster, Stepstone en XING.

Wees op de hoogte van de sollicitatieprocedure

De sollicitatieprocedure is in Duitsland anders dan in Nederland. Als werkgever kan dat even wennen zijn. Een Duitse kandidaat zal tijdens zijn sollicitatie meteen vragen naar waar hij aan toe is. Het zal niet helpen als je hierbij vooral onduidelijk managementtermen gebruikt. Zorg ervoor dat je goed bent voorbereid en dat je je kandidaat kunt overtuigen om de baan te accepteren. Wees er dus van op de hoogte dat zowel de werknemer als de werkgever aan het solliciteren is.

Persoonlijke feedback is erg belangrijk

Ten slotte is persoonlijke feedback erg belangrijk voor Duitse werkzoekenden. Na de sollicitatie willen kandidaten graag weten wat ze kunnen verbeteren. Duitse professionals vinden het belangrijker om de teamleider of hiring manager te ontmoeten dan Nederlandse werkzoekenden. Zo weten ze wat ze kunnen verwachten. Wel willen Duitsers meer tijd steken in solliciteren. Een Duitse werkzoekende vindt een procedure van vijf weken over het algemeen acceptabel.

Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.