Voordat je denkt dat er iets met mijn partner is gebeurt, dat is niet zo, die leeft nog steeds. Dit blog schrijf ik op basis van ervaringen uit de praktijk en om je wakker te schudden bepaalde zaken nu op orde te brengen. Dan heb je hier later alleen maar profijt van.
Een aantal keren per jaar wordt er een beroep op mij gedaan om nabestaanden te helpen waarvan de partner plots overleden is. Helaas kan dit soms binnen een paar dagen gebeuren. In de periode die volgt is er veel verdriet maar moet er ook veel geregeld worden.
Helpen met het regelen van digitale zaken:
Mijn functie in dit proces is om de nabestaanden te helpen met alle digitale zaken. De taken bestaan uit het verzamelen van foto’s voor de uitvaart, oplossen van internet storingen, invullen van digitale formulieren of het opzoeken van inloggegevens.
En specifiek over inloggegevens van accounts gaat dit blog.
Stel jezelf eens de vraag:
Als mijn man of vrouw overlijdt kan ik dan bij al zijn accounts en weet ik ook waar hij of zij accounts heeft?
Onbewust verzamelt een persoon door de jaren heen veel accounts. Webwinkels, banken, zorginstellingen, garages en streamingdiensten zijn maar een paar voorbeelden.
Inloggegevens achterhalen:
Voor mij vormt het in 99% van de gevallen geen probleem om de inloggegevens op te zoeken. Soms is het wat speurwerk maar vaak genoeg is het de “wachtwoord vergeten” functie gebruiken. Ik maak dan een duidelijk overzicht voor de nabestaanden zodat ze weer verder kunnen met de dingen die ze moeten regelen.
Wees voorbereid op het moment dat komen gaat:
Iedereen gaat vroeg of laat dood. De meeste personen die getrouwd zijn of samenwonen hebben een testament waarin staat wat er gebeurt als een ervan komt te overlijden.
Maar voor alle digitale accounts is zelden iets geregeld. Vooral bij oudere mensen is het zo dat de man of juist de vrouw alles online regelt en de andere persoon er niets vanaf weet.
Zorg ervoor dat je weet waar je elkaars inloggegevens kan vinden. Of dit digitaal in een wachtwoord manager is, in een Word of Excel bestand of een papieren boekje.
Je kan nu denken “waarom zou ik dit willen weten” over een maand denk je misschien “had ik dit maar eerder gevraagd”.
De noodfunctie van een wachtwoordmanager:
De afgelopen jaren is de bekendheid van wachtwoordmanagers enorm gestegen. Hierin kan je al jouw accounts registreren en voorzien van een lastig te raden wachtwoord. Jijzelf hoeft alleen het wachtwoord van jouw wachtwoord manager te onthouden. Ingelogd in jouw wachtwoordmanager kan je gemakkelijk de inloggegevens van een van de accounts opzoeken. Deze kan je vervolgens direct invullen op het inlogformulier van die ene website.
Een ander voordeel is dat de meeste wachtwoordmanagers de gegevens online opslaan. Hierdoor kan je op al jouw apparaten bij al jouw accounts. Hierdoor wordt het vrij eenvoudig om lange complexe en unieke wachtwoorden te hanteren.
Maar als jouw partner het hoofdwachtwoord niet weet?
Sommige wachtwoordmanagers, zoals Bitwarden, hebben de functie Emergency Access. Eenmalig stel je in wie er toegang mag vragen tot jouw wachtwoordmanager (wordt ook wel kluis genoemd). Als dit persoon toegang vraagt heb jij 7 dagen de tijd om dit te blokkeren. Heb je na 7 dagen geen keuze gemaakt, omdat je overleden bent, dan krijgt het persoon toegang.
Voor deze functie heb je wel de betaalde versie nodig a 10 dollar per jaar.
Jaarlijks overbodige accounts opzeggen:
Het is bijna winter wanneer ik dit schrijf. Vroeg donker, koud en vaak regen. Gebruik die tijd eens om samen met jouw partner door alle accounts heen te gaan. Vraag je van ieder account af of je die nog nodig hebt.
Webwinkels waar je al jaren niets besteld hebt? Zeg het account op. Accounts van oude garages. Mail ze met de vraag om het account te verwijderen.
Het is saai werk maar:
- De kans om gehackt te worden wordt kleiner
- Jouw persoonlijke gegevens zijn bij minder bedrijven bekend
- Als je overleden bent hoeft iemand anders minder accounts op te zeggen