Kwaliteit van de zorg managen? Dit kan een kwaliteitsmanager betekenen

Kwaliteit speelt een belangrijke rol in de zorg. Naast dat het wettelijk verplicht is om de best mogelijke zorg te leveren, wil je natuurlijk goed bekend zijn en goede service bieden aan jouw patiënten. Ook kun je de patientveiligheid in de zorg beter waarborgen wanneer het kwaliteitsmanagement goed op orde is. Het managen van kwaliteit kan veel tijd kosten en moet daarbij goed uitgevoerd worden. Daarom kan het instellen van een kwaliteitsmanager hier goed bij helpen. Benieuwd naar wat een kwaliteitsmanager doet en wat het kan betekenen voor jouw zorginstelling? In dit artikel wordt het uitgelegd.

Een kwaliteitsmanager kan de patiëntveiligheid flink verbeteren.
Foto door Andrea Piacquadio via Pexels.com.

Wat doet een kwaliteitsmanager?

Het ligt voor de hand: een kwaliteitsmanager regelt het kwaliteitsmanagement zorg. Deze manager loopt met regelmaat alle ongevallen, maar ook bijna-ongevallen langs. Door goed te analyseren hoe de ongevallen plaatsvonden, konden zwakke schakels opgespoord en verbeterd worden. Door middel van de data die verkregen wordt, worden rapportages opgesteld. Eventuele trends kunnen snel ontdekt worden, waardoor er makkelijker ingegrepen kan worden. Ook kunnen specifieke afdelingen geadviseerd worden over hoe zij het beste kunnen verbeteren, zodat ongevallen minder voorkomen. Het grootste voordeel is dat een kwaliteitsmanager meer bewustwording kan creëren over veiligheid op de werkvloer, vooral binnen de zorg.

De voordelen van een kwaliteitsmanager

Doordat de kwaliteit beter in gaten gehouden wordt, zul je als zorginstanties een aantal voordelen ondervinden. Ten eerste zal de patiëntveiligheid flink verbeteren. Doordat er minder fouten gemaakt worden en de processen beter uitgevoerd worden, zal de zorginstelling een veiligere omgeving zijn voor de patiënten. Een bijkomend voordeel is dat er dus een hogere tevredenheid zal zijn, waardoor patiënten sneller opnieuw zullen kiezen voor jouw zorginstelling. Ook worden de uitgevoerde processen efficiënter gemaakt, omdat ze goed onder de loep genomen worden. Eventuele problemen worden direct opgelost, waardoor het personeel direct met het verbeterde proces aan de slag kan. Als laatste biedt het inhuren van een kwaliteitsmanager minder risico, waardoor de kans op juridische problemen kleiner zal zijn.

Neem nooit meer teveel risico

Het inhuren van een kwaliteitsmanager is dus een goede optie wanneer je minder risico wilt nemen. Het verhoogt de veiligheid van de procedures en verlaagt de hoeveelheid incidenten die plaatsvinden. Doordat er minder fout gaat, zullen de kosten op den duur ook dalen. Met de verhoogde kwaliteit kan jouw organisatie beter aan de slag, met hoge klanttevredenheid als gevolg. Vooral in combinatie met een kwaliteitsmanagementsysteem en een incident management systeem kun je de kwaliteit flink verhogen.

Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.