Hoe zorg je voor een gebruiksvriendelijke webshop?

Ja, het is een feit: jaarlijks komen er steeds meer webshops bij en dat is natuurlijk een fijne ontwikkeling voor consumenten. Ze hebben ruime keuze en profiteren vaak van kortingen, omdat de verschillende ondernemers flink met elkaar moeten concurreren. Zelf kun je tegenwoordig ook gemakkelijk een webshop beginnen.

Die kun je namelijk prima parttime naast je baan runnen. Dan loop je weinig financieel risico en het is een leuke manier om een zakcentje bij te verdienen. Maar als je ambitieus ingesteld bent, dan kun je het ook gelijk groots aanpakken en voor financiële vrijheid gaan door veel producten succesvol te verkopen.

In beide gevallen heb je in ieder geval een gebruiksvriendelijke webshop nodig, want anders gaan je mogelijke klanten snel naar de concurrent. Daarom moet je je aan de voorwaarden in dit artikel houden.

Een webshop heeft een goede webserver of VPS nodig.
Foto serverkast door Brett Sayles via Pexels

Voorwaarde 1: je veelbezochte website altijd prima laten werken

Als je een leuke actie hebt en veel bezoekers komen naar je website, dan is het van het grootste belang dat je webshop optimaal functioneert. Stel je bijvoorbeeld voor dat je dan te maken krijgt met een storing. Dan loop je gigantisch veel inkomsten mis en dat is een hard gelag. Pak het daarom direct goed aan en ga voor vps. Dan heb je altijd een snelle website. Ook bij een hoge bezoekersstroom.

Voorwaarde 2: laat je bezoekers op de pagina blijven na een bestelling

Hoe meer producten je klanten kopen, hoe beter dit natuurlijk voor jou is. Maak het om die reden je klanten zo gemakkelijk mogelijk om producten bij je aan te kopen. Daarvoor moet je je webshop in de eerste plaats slim inrichten.

Plaatst een bezoeker een bestelling op je webshop? Dan moet hij of zij niet direct op een andere pagina terechtkomen. Goede webshops hebben het winkelwagentje aan de zijkant. De klant weet dan wat er in zijn of haar virtuele winkelwagentje zit en kan continu andere producten toevoegen. Hiermee maak je iedereen blij. Jij verkoopt meer producten en de klant krijgt met minder frustraties te maken.

Voorwaarde 3: het belang van categoriepagina’s

De gemiddelde webshopsbezoeker is tegenwoordig zeer kritisch en dat is ook logisch. Er is immers geen schaarste wat betreft webwinkels. Zorg er daarom voor dat klanten precies weten wat je bieden hebt en waar ze wat kunnen vinden.

Dit doe je bijvoorbeeld met categoriepagina’s. Als je bijvoorbeeld een webshop met sieraden hebt, dan kun je speciale categoriepagina’s voor ringen, kettingen en horloges maken. Verkoop je kleding? Maak dan onderscheid tussen kleding voor jongens, vrouwen en mannen.

Voorwaarde 4: filters zijn noodzakelijk

Met productfilters maak je het je bezoekers gemakkelijker om snel en effectief te zoeken. Ze kunnen dan snel producten binnen hun budget vinden of de juiste kledingmaten. Hoe uitgebreider een productfilter is, hoe gemakkelijker je het bezoekers maakt.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres zal niet worden gepubliceerd. vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.