Probleem:
Ik kom bij mensen op bezoek die last hebben van het probleem dat er opeens een aantal zenders niet meer beschikbaar zijn op de TV.
Het gaat hier om een TV van ongeveer 1 jaar oud waarop een COAX kabel aangesloten zit. Er wordt geen gebruik gemaakt van een HUMAX kastje of een CI+ module.
Voorbeelden van zenders die opeens verdwenen zijn:
- ESPN = kanaal 18
- SBS9 = kanaal 19
- BBC First = kanaal 22
- XITE = kanaal 25
- HGTV = kanaal 26
- History = kanaal 28
- ONS = kanaal 50
Apart want een paar dagen geleden werkten de zenders nog. Ze geven aan dat ze niets verandert hebben aan de instellingen van de TV.
In huis is nog een andere TV beschikbaar. Deze is wel voorzien van een CI+ module. Op deze TV zijn eerder genoemde zenders wel beschikbaar.
Oplossing 1 – Zenders opnieuw inlezen
Ik lees de zenders opnieuw in op de TV. Maar dit lost het probleem niet op. Ik controleer ook op Ziggo.nl of er een mededeling is dat de zenders uit het pakket verwijderd zijn maar vind niets.
Nou is het wel zo dat als je TV kijkt via de COAX kabel zonder CI+ module dat je dan minder zenders heb dan met een CI+ module. Maar goed een paar dagen geleden waren de zenders er nog. Het lijkt dus op een aanpassing aan de kant van Ziggo.
Oplossing 2 – Humax Digitale Ontvanger aansluiten
In huis is ook nog een Humax Digitale Ontvanger IRHD – 5500C/NL beschikbaar. Deze is vroeger gebruikt in combinatie met een oude beeldbuis televisie maar sinds deze nieuwe TV is het apparaatje niet meer nodig.
Ik sluit deze aan maar zonder succes. Ik zie wel een verschil en dat is dat in de TV gids de verdwenen zenders wel getoond worden. Zonder de Humax worden de verdwenen zenders nog niet eens vernoemd in de TV gids. Maar zodra ik een van de zenders bezoek, zoals ONS, springt hij door naar een kanaal dat wel beschikbaar is.
Oplossing 3 – Ziggo Go installeren via Google Play Store
De gebruikte TV is een smart tv met Android waarop je apps kan installeren via de Google Play Store. De Ziggo Go app is beschikbaar in de Google Play Store en ik besluit deze te installeren.
Vervolgens log ik in met het Ziggo account en binnen een paar minuten kan ik TV kijken. De zenders 1-10 zijn geen probleem. Maar wanneer ik weer wissel naar de zender ONS krijg ik weer geen beeld.
Wel krijg ik de volgende foutmelding: “helaas je kan deze video volgens afspraak met de content aanbieder vanaf dit IP netwerk niet bekijken”. Blijkbaar ondersteund Ziggo niet alle zenders via de Ziggo Go app wanneer die op een smart tv wordt gebruikt.
Oplossing 4 – CI+ kaart van andere TV gebruiken
Als laatste test haal ik de CI+ kaart uit de andere TV en stop hem in de TV waar de zenders ontbreken. Ik scan opnieuw naar de kanalen. Zenders 1-10 geen probleem. Daarna voer ik het getal 50 in van ONS en zonder problemen wordt deze zender getoond.
Conclusie: je hebt tegenwoordig minimaal een CI+ kaart nodig of een Ziggo Mediabox Next om alle zenders te kunnen ontvangen.
Na een kort telefoongesprek met de Ziggo helpdesk kom ik erachter dat een extra CI+ kaart 2,50 euro per maand kost. Het blijft apart dat iets wat eerst werkte nu niet meer werkt en dat klanten dan maar meer moeten betalen, om hetgeen te zien, wat ze voorheen ook konden zien.
Oplossing 5 – TV kijken in overleg (gekozen oplossing)
Ik geef aan de bewoners aan dat de enige oplossing is om een CI+ kaart aan te schaffen.
Ze geven aan dat het vooral om de zender ONS gaat. Dus in goed overleg kijkt degene die iets op de zender ONS wil kijken op de TV met CI+ kaart.
Hiermee is het probleem ook opgelost.