Probleem:
Ik kreeg van een gebruiker de vraag of ik kon kijken naar een foutmelding die zij kreeg als ze vanuit huis VPN verbinding maakte met het netwerk van haar bedrijf. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de software van Oneconnect. De VPN verbinding is nodig om bij de server met bestanden te komen.
Een paar weken geleden werkte het nog en aan de kant van het bedrijf was er niets verandert. De VPN verbinding opzetten was geen probleem.
Maar zodra er een map op de server geopend werd gaf het apparaat aan dat er geen verbinding gemaakt kon worden. Het IP-adres van de server was 192.168.1.2.
Oplossing:
Bij de gebruiker was er thuis onlangs wel een Ubiquiti Cloud Gateway router geïnstalleerd.
Voorheen was de Ziggo modem/router verantwoordelijk voor het uitkeren van IP-adressen van apparaten. Ziggo gebruikt daarvoor standaard de range 192.168.178.2 – 192.168.178.255. Dit is dus een andere range dan het IP-adres dat door het bedrijf werd gebruikt.
Dezelfde IP-adressen op twee netwerken:
Maar de Ubiquiti Cloud Gateway hanteert voor het thuisnetwerk standaard de IP-adressen range 192.168.1.6 – 192.168.1.255. Dit is dus dezelfde reeks met IP-adressen als die het bedrijf hanteert. Dit zorgde daarom voor een conflict. Immers verbonden zijn met een thuisnetwerk en het netwerk van het bedrijf die dezelfde IP-adressen gebruiken zorgt voor problemen.
Helaas wilde de IT afdeling van het bedrijf de IP-adressen range niet aanpassen omdat dan alle andere gebruikers ook de instellingen moesten wijzigen.
De enige oplossing was daarom om de IP-adressen range in de Ubiquiti Cloud Gateway router aan te passen naar bijvoorbeeld 192.168.2.x.
Stappenplan:
- Open de Ubiquiti Unifi app op jouw smartphone
- Druk rechts onderin op het tandwiel icoon
- Druk in de lijst op “Netwerken”
- Druk op het netwerk dat je wilt aanpassen, meestal “Default”
- Druk op “Gateway IP/subset”
- Zet het schuifje bij “Auto schalend netwerk” naar links, wordt grijs
- Pas het IP-adres bij “Host Address” aan naar 192.168.2.1
- Druk links bovenin op pijltje terug
- Druk op “Sla op”
- De wijzigingen worden nu doorgevoerd in het netwerk, kan 5 min duren
Hierna kon er zonder problemen verbinding gemaakt worden met de server met bestanden op IP-adres 192.168.1.2.
Heb je geen Ubiquiti Cloud Gateway?
Zoek dan naar de instellingen voor DHCP in jouw router. Die is verantwoordelijk voor het uitkeren van de IP-adressen. Vind je de optie niet? Dan zal je moeten Googlen op bijvoorbeeld “naam van router + DHCP settings”.
Heb je een Ziggo modem/router?
- Ga naar 192.168.178.1 en log in
- Ga naar de “Geavanceerde instellingen”
- Klik links in de lijst op “DHCP”
- Pas het lokaal adres aan naar een andere range
- Zorg dat het laatste getal altijd 10 of hoger is
- Dus 192.168.20.10 of 192.168.3.20
- Druk op “Instellingen opslaan”
- De wijzigingen worden nu doorgevoerd in het netwerk, kan 5 min duren
Getest op:
Thuisnetwerk geleverd door Ziggo in combinatie met een Ubiquiti Cloud Gateway