Kan map op server niet via VPN openen door probleem met IP-adres

Probleem:

Ubiquiti Access Point gebruikt conflicterend IP-adres.Ik kreeg van een medewerker van een bedrijf de vraag of ik haar kon helpen met een foutmelding. Telkens als ze vanuit huis via VPN een map op de server haar bedrijf wilde openen kreeg ze onderstaande foutmelding.

Er heeft zich een probleem voorgedaan bij de verbinding met de server “192.168.1.2”.

Met als gevolg dat ze niet meer bij de mappen en bestanden op de server van het bedrijf kon.

Een maand gelezen werkte het nog zonder problemen en bij het bedrijf was er niets verandert. De Oneconnect VPN verbinding werkte ook prima.

Oplossing:

Bij deze medewerker was er een paar weken geleden wel een Ubiquiti Cloud Gateway router geïnstalleerd. Dit had als gevolg dat er nieuwe IP-adressen werden gegeven aan de apparaten op het thuisnetwerk in de range 192.168.1.x – 192.168.1.255.

De Ziggo router maakte altijd gebruik van de range 192.168.178.2 – 192.168.178.255 waardoor er geen conflict was. Maar de nieuwe range zorgde er nu voor dat op het thuisnetwerk en het bedrijfsnetwerk dezelfde IP-adressen werden gebruikt.

Dit zorgde nu dus voor conflicten met de eerder getoonde foutmelding als resultaat. Immers wordt de server met bestanden gezocht op het thuisnetwerk terwijl die daar helemaal niet bestaat.

De range 192.168.1.x – 192.168.1.255 is een standaard range die door veel router leveranciers wordt gebruikt. Maar toch wilde de IT beheerder van het bedrijf dit niet aanpassen omdat alle gebruikers dan het IP-adres van de server aan moesten passen op hun apparaat.

De oplossing was daarom om de IP-adressen range in de Ubiquiti Cloud Gateway router aan te passen naar een vrije range.

Hoe pas je de IP range aan:

  1. Open de Ubiquiti Unifi app op jouw smartphone
  2. Druk rechts onderin op het tandwiel icoon
  3. Druk in de lijst op “Netwerken”
  4. Druk op het netwerk dat je wilt aanpassen, meestal “Default”
  5. Druk op “Gateway IP/subset”
  6. Zet het schuifje bij “Auto schalend netwerk” naar links, wordt grijs
  7. Pas het IP-adres bij “Host Address” aan naar 192.168.2.1
  8. Druk links bovenin op pijltje terug
  9. Druk op “Sla op”

De wijzigingen worden nu doorgevoerd in het netwerk. Dit kan 5 min duren. Alle apparaten die internet verbinding nodig hebben krijgen een nieuwe IP-adres dat begint met 192.168.2 gevolgd door een uniek nummer. Mogelijk dat je bepaalde apparaten handmatig opnieuw op moet starten.

Na deze wijziging kon de map op de server van het bedrijf zonder problemen benaderd worden.

Heb je geen Ubiquiti Cloud Gateway?

Zoek dan op internet hoe je de DHCP instellingen voor jouw router kan wijzigen. DHCP is de functie die verantwoordelijk is voor het uitkeren van IP-adressen.

Heb je een Ziggo modem/router?

  1. Ga naar 192.168.178.1 en log in
  2. Ga naar de “Geavanceerde instellingen”
  3. Klik links in de lijst op “DHCP”
  4. Pas het lokaal adres aan naar een andere range
  5. Zorg dat het laatste getal altijd 10 of hoger is
  6. Dus 192.168.20.10 of 192.168.3.20
  7. Druk op “Instellingen opslaan”
  8. De wijzigingen worden nu doorgevoerd in het netwerk.

Getest op:

Thuisnetwerk met Ziggo internetverbinding in combinatie met een Ubiquiti Cloud Gateway

Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.