Probleem:
Een paar weken geleden kreeg ik van iemand de vraag of ik met hem mee kon kijken. Hij wilde contactloos via de smartphone, met Google Pay, maar van de ene op de andere dag werkte dit niet meer.
De melding op het pinapparaat was telkens dat er geen pas gevonden was. Natuurlijk is de smartphone geen fysieke pinpas, maar het pinapparaat is eigenlijk opzoek naar de NFC chip die in een bankpas of telefoon zit wat betalen mogelijk maakt.
> Google Wallet app zegt telkens “Laat uw kaartgegevens verifiëren”
Hij had het al bij meerdere winkels geprobeerd. Of hij het deed met zijn Rabobank of ABN Amro maakte ook niets uit.
Hoe los je dit probleem op?
Oplossing:
In eerste instantie heb ik hem nogmaals een bedrag van 0,01 eurocent laten betalen. Inderdaad werd de betaling geweigerd omdat de gekozen pas in Google Pay niet gevonden werd. Maar de handelingen werden correct uitgevoerd.
Test 1 – contactloos betalen met de bankpasjes
Om zeker te weten dat de fysieke bankpasjes nog juist werken probeer ik hiermee contactloos te betalen. Succesvol kan ik met zowel Rabobank als ABN Amro 0,01 eurocent betalen.
Test 2 – contactloos betalen zonder smartphone hoesje
Ik haal de Samsung smartphone uit het hoesje en probeer dit keer weer met Google Pay te betalen. Wederom kan ik betalen met de digitale passen van beiden banken.
Test 3 – betalen met smartphone in het hoesje
Ik vraag de persoon of er onlangs iets verandert is aan de smartphone, het hoesje of de bankpassen? Ik heb sinds een paar dagen alleen een nieuw hoesje vertelt hij.
Aangezien test 1 en 2 succesvol waren begon ik ook al te concluderen dat het aan het hoesje zou kunnen liggen. Ter controle vraag ik daarom of hij contactloos heeft kunnen betalen sinds hij het nieuwe hoesje heeft. Hij denkt van niet.
Ik bekijk het hoesje en zie dat het er eentje is waar je ook pasjes in kan bewaren. In de vakjes vind ik, naast de bankpasjes, ook een pasje van de gemeente om afval te dumpen en van de Makro.
Mogelijk dat het pinapparaat deze pasjes ook vindt en daardoor niet weet met welke pas je wilt betalen.
Als test zorg ik daarom dat het gedeelte van het hoesje met de passen omgevouwen zit tegen de achterkant van de smartphone. Vervolgens houd ik de smartphone met de schermkant tegen het pinapparaat aan en de transactie is succesvol.
Conclusie:
Omdat de andere pasjes in het hoesje van de smartphone te dicht zaten bij het pinapparaat zorgde dit voor problemen.
De oplossing was om de zijde met de pasjes tegen de achterkant van de smartphone en de voorkant van de smartphone tegen het pinapparaat te houden.