Probleem:
Ik heb een Philips Sleep & Wake-up Light die verbonden is met mijn wifi netwerk zodat ik deze via mijn smartphone kan beheren. Opeens werkt de draadloze verbinding niet meer.
Via de iPhone geeft de Philips Sleepmapper app aan dat er geen verbinding gemaakt kan worden met de Philips Sleep & Wake-up Light. Dat is vreemd want de iPhone heeft verbinding met hetzelfde draadloos netwerk en ik kan ook gewoon websites bezoeken of appjes versturen.
De WIFI verbinding op de Philips Sleep & Wake-up Light uit en aan zetten lost het probleem niet op. In de Philips Sleepmapper app wordt voorgesteld om de stekker 10 seconden uit het stopcontact te halen en er weer terug in te doen. Ook dit lost het probleem niet op.
> Bezoek Knibble.nl voor de goedkoopste Philips Sleep & Wake-up Light
Oplossing:
In deze situatie maakt de Philips Sleep & Wake-up Light verbinding met een draadloos netwerk dat verzorgd wordt door diverse Ubiquiti U6-Lite access points. Dit heeft altijd prima gewerkt. Nou is het wel zo dat de access points in de afgelopen 2 weken een firmware upgrade hebben gehad. Dit is iets wat automatisch wordt geregeld door een Ubiquiti Cloud Gateway Ultra waar ik ook al diverse blogs over geschreven heb.
Oplossing 1 – 5 GHz netwerk uitzetten
Niet alle apparaten kunnen goed overweg met het 5 GHz net werk. Gelukkig doet dit probleem zich alleen voor wanneer je een apparaat voor het eerst, of opnieuw, met een WIFI netwerk probeert te verbinden.
In het verleden heb ik de oplossing voor dit probleem besproken dat zich voordeed bij een Siemens vaatwasser. Helaas loste dat het probleem in deze situatie niet op. De Philips Wake-up Light wilde nog steeds geen verbinding maken.
Oplossing 2 – Philips Wake-up Light resetten
De Philips Sleepmapper app gaf als laatste oplossing om het apparaat te resetten en dan weer opnieuw verbinding te maken met het draadloos netwerk. Maar als je dit doet moet je het hele apparaat opnieuw instellen zonder garantie dat dit het oplost.
Deze oplossing heb ik daarom overgeslagen omdat ik het probleem middels oplossing 3 op heb kunnen lossen.
Oplossing 3 – Access point herstarten
Eigenlijk was de oplossing heel simpel.
Ik heb de access point die het dichtst in de buurt zit van de Philips Wake-up Light herstart. Hiervoor heb ik de netwerkkabel eruit gehaald, tien seconden gewacht en deze weer teruggeplaatst. Na een paar minuten was het access point weer beschikbaar. Vreemd genoeg werkte dit access point voor andere apparaten zonder problemen.
De Philips Wake-up Light had inmiddels uit zichzelf alweer succesvol verbinding gemaakt met een ander access point in huis. Waardoor het probleem al opgelost was.
Conclusie:
In het verleden was de Philips Wake-up Light in de Ubiquiti software zo ingesteld dat deze alleen verbinding mag maken met het access point dat zich het dichtst in de buurt vind. Dit was als test omdat hij wel vaker de verbinding met het draadloos netwerk verloor.
Op een of andere manier ontstond er nu dus een conflict. Mogelijk omdat het Ubiquiti access point onlangs een firmware update heeft gehad. Maar hier heb ik niet echt bewijs voor gevonden omdat alle andere apparaten in huis prima werkte.
Access point uit en aan zette was de oplossing. Net als voor veel Windows problemen.
Getest op:
Philips Wake-up Light in combinatie met Ubiquiti U6-Lite access points.