Probleem:
Je maakt gebruik van Outlook om e-mails te lezen. Maar iedere keer als je klikt op een link wordt deze niet geopend. Wel wordt onderstaande foutmelding getoond.
“Door het beleid van uw organisatie kunnen we deze bewerking niet voor u voltooien. Neem contact op met de helpdesk.”
Het gaat om een laptop die zakelijk wordt gebruikt maar niet door een IT afdeling beheerd wordt. Je zou dus kunnen zeggen dat het een laptop in eigen beheer is.
De magische oplossing om Outlook en/of de laptop opnieuw op te starten lost het probleem niet op.
Oplossing 1 – standaardbrowser:
Het probleem is ontstaan nadat op Windows 11 de Google Chrome browser geïnstalleerd is. Op een of andere manier is hierdoor de instelling voor standaardbrowser verloren gegaan.
Zodra je in Outlook op links klikt wordt de standaardbrowser geopend. Maar omdat de standaardbrowser onbekend is toont Outlook de foutmelding:
“Door het beleid van uw organisatie kunnen we deze bewerking niet voor u voltooien. Neem contact op met de helpdesk.”
Laten we daarom de standaardbrowser instellen:
Ik ga in dit stappenplan er vanuit dat je Chrome als standaardbrowser in wilt stellen. Maar dit kan bijvoorbeeld ook Firefox zijn.
- Sluit Outlook
- Klik met de rechter muisknop op de Windows start menuknop
- Klik met de linker muisknop op “Instellingen”
- Klik in “Instellingen” app links op “Apps”
- Klik in het midden op “Standaard-apps”
- Klik in het vak met de tekst “Apps zoeken” en typ “Chrome”
- Klik op “Google Chrome”
- Klik rechts bovenin op “Standaard instellen”
- Sluit de “Instellingen” app door rechts bovenin op het kruisje te klikken
- Open Outlook en klik op een paar links, Chrome zal nu geopend worden
De foutmelding bleef. Maar uit nader onderzoek bleek dat Google Chrome ook niet helemaal goed werkte. Is dit bij jou ook het geval? Probeer dan “Oplossing 2”.
Oplossing 2 – browser opnieuw installeren:
Aangezien oplossing 1 niet werkte dacht ik dat Google Chrome verwijderen en opnieuw installeren wel zou werken. Vreemd genoeg kon ik de browser ook niet verwijderen. Kreeg weer een andere foutmelding.
Ik ben daarom naar de website van Google Chrome gegaan. Heb daar Google Chrome gedownload en vervolgens opnieuw geïnstalleerd. Ik heb Google Chrome dus over de bestaande Google Chrome geïnstalleerd. Vervolgens heb ik deze browser weer als standaardbrowser ingesteld.
Nadat ik Outlook opnieuw opgestart heb kon ik zonder problemen links in e-mails openen. Hiervoor werd automatisch Google Chrome geopend.
Getest op:
Windows 11 met Microsoft 365 Outlook