Kan geen e-mail meer versturen via een KPN e-mailadres

Probleem:

Kan geen e-mail meer versturen met KPN e-mailadres.Een klant met een KPN e-mailadres neemt contact met mij op met de melding dat hij vanaf zijn pc geen e-mails meer kan versturen. E-mails komen wel binnen dus het ingevulde wachtwoord is juist.

Het blijkt ook geen storing te zijn want hij kan e-mails ontvangen en versturen via de Mail app op zijn Apple iPhone.

De klant maakt gebruik van een Windows 10 pc met Microsoft Office Outlook.

Oplossing:

Deze gebruiker maakte nog gebruik van een onversleutelde verbinding met de uitgaande mailserver van KPN. In het begin waren alle verbindingen onversleuteld. Later zijn er versleutelde verbindingen gekomen, maar gebruik was optioneel.

Een versleutelde verbinding is altijd beter en veiliger. Dus waarom zou je dit niet willen gebruiken?

De afgelopen jaren hebben bedrijven zoals KPN en Ziggo deze nieuwe verbinding verplicht gemaakt. Gebruik maken van onversleutelde verbindingen wordt daarom in fases niet meer mogelijk. Het enige probleem is dat e-mailprogramma’s dit niet duidelijk aangeven. Ze zeggen gewoon dat ze geen verbinding kunnen maken wat uiteindelijk klopt.

Zie deze pagina op de website van KPN voor de actuele e-mail instellingen.

Controleer de instellingen van de uitgaande mailserver:

  1. Sluit Outlook af
  2. Klik op de Windows start menu knop
  3. Typ “Configuratiescherm” en klik op het gelijknamige zoekresultaat
  4. Typ rechts bovenin waar staat “In configuratiescherm zoeken” het woord “mail”
  5. Klik op het zoekresultaat “Mail (Microsoft Outlook)”
  6. Klik het e-mailadres aan dat problemen heeft en bovenin op “Wijzigen”
  7. Klik op “Meer instellingen” en dan op tab “Server voor uitgaande e-mail”
  8. Zorg dat “Voor de server voor mijn….” aangevinkt is
  9. Zorg dat “Dezelfde instellingen gebruiken als voor….” aangevinkt is
  10. Klik op de tab “Geavanceerd”
  11. Uitgaande e-mail SMTP moet staan op 587 en versleutelde verbinding op SSL
  12. Druk onderin op “OK” gevolgd door “Volgende”
  13. Er wordt een test e-mail verstuurd, 2 groene vinkjes betekend alles OK
  14. Klik op “Sluiten” en “Voltooien” en nogmaals op “Sluiten”

Het veranderen van de uitgaande SMTP server, zodat de juiste poort en een versleutelde verbinding werd gebruikt, loste het probleem op.

Getest op:

Windows 10 met Outlook en een KPN e-mailadres

Laat een reactie achter

Je e-mailadres zal niet worden gepubliceerd. vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.