Vraag:
Via WhatsApp krijg ik van een gebruiker de vraag of ik haar kan helpen met het terugvinden van een specifieke map in haar e-mailprogramma Outlook. De map heet “prive” maar ze ziet deze niet meer staan in haar lijst met mappen.
De gebruiker weet ook niet hoe of wanneer de map verdwenen is. Als ze een e-mail naar een map wilt verplaatsen dan kan ze de betreffende map wel selecteren. De conclusie is dus dat de map nog ergens aanwezig is.
Antwoord:
Ze maakt gebruik van de Outlook mail app voor Windows 11. Dit is een uitgeklede versie van de Outlook versie die met Office of Microsoft 365 wordt geleverd. Het gaat in dit geval om een @hotmail.com e-mailadres.
Een simpele test:
Als eerste vraag ik of ze via de browser in kan loggen op de webmail omgeving (www.outlook.com) voor Outlook / Hotmail e-mailadressen. Dit uit nieuwsgierigheid om te bepalen of de map online wel getoond wordt. Maar de map wordt daar ook niet getoond. Zou deze daar wel getoond worden dan is de kans groot dat het om een programma of lokale fout gaat.
De oplossing:
Ik vraag aan de gebruiker of ze een foto van het volledige scherm kan maken en via WhatsApp naar mij kan sturen.
Na het bekijken van de foto valt het mij op dat er een map in de map “Verwijderde items” zit. Dit wordt aangegeven door een zwart driehoekje met punt naar rechts voor de tekst “Verwijderde items”.
Ik vraag de gebruiker om op het driehoekje te klikken en inderdaad de map “Prive” zit in de map “Verwijderde items”. Vermoedelijk wilde de gebruiker een e-mail verwijderen maar heeft per ongeluk de map verwijderd.
Verdwenen map terugzetten:
- Klik met rechts op de map “prive”
- Klik op “verplaatsen” in de lijst met opties die verschijnt
- Selecteer de juiste locatie van de map (vermoedelijk onder “Postvak in”)
- Map is weer zichtbaar en probleem is opgelost
> Bekijk meer blogs over het onderwerp Outlook
Getest op:
Windows 11