Vraag:
Ik reed vorig jaar in een Cupra Formentor en had de autonavigatie ingesteld op een eindbestemming in Brunssum (Limburg). Deze stuurde mij perfect naar de locatie op een kruispunt na. Dat was voorheen een kruispunt met stoplichten maar was al enkele maanden vervangen door een rotonde.
Echter was de autonavigatie nog steeds van mening dat er een kruispunt met stoplichten zou liggen. Niet compleet rampzalig want de instructie die ik moest volgen was bijna identiek.
Toch was ik verbaasd dat de navigatiekaart in de auto achterliep. Ik had altijd het idee dat er gebruik werd gemaakt van de kaarten van Google Maps en daarop was de wijziging al wel doorgevoerd.
Ik heb Cupra Support gevraagd welke kaartenleverancier er wordt gebruikt voor de autonavigatie en waarom deze wijziging nog niet was doorgevoerd.
Antwoord:
Ik kreeg het volgende antwoord:
Voor een navigatie-update wordt door de fabrikant van de auto samengewerkt met de leverancier voor kaartmateriaal (Here). De kaartleverancier kan aanpassingen in het wegennet pas toevoegen aan een update als deze 100% afgerond zijn door Rijkswaterstaat, de Provincie of de gemeente waar de weg onder valt. Pas als alle werkzaamheden op die weg zijn afgerond, wordt er immers een bericht verstuurd naar de kaartleverancier(s) die de wijziging zal verwerken.
Periodiek, maar veelal een keer per jaar, wordt een geheel nieuwe kaart gemaakt, met alle doorgekregen wijzigingen. Het nieuwe kaartmateriaal wordt gebruikt bij het in orde maken van de gehele navigatie-update. Naast het kaartmateriaal betreft de update ook vele andere zaken, zoals Points of interest (POI), restaurants en hotels. Tevens voert de kaartleverancier vele kwalitatieve controles uit op de data en moet de nieuwe informatie vertaald worden. Hierdoor is de doorlooptijd van een nieuwe kaartupdate relatief lang.
Dus de kaartleverancier is:
Ik heb bovenstaand kruispunt opgezocht bij Here en op de kaart staan daar nog steeds verkeerslichten. Ik vermoed daarom dat het nog maximaal 1 jaar kan duren voordat in de Cupra de verkeerslichten vervangen worden met een rotonde. Al blijft het apart dat Google Maps de update al wel heeft doorgevoerd. Maar die doet dat misschien vaker per jaar.
Je kan als gebruiker ook kaartwijzigingen doorgeven via: https://mapcreator.here.com.
Gebruik een TomTom ipv de ingebouwde autonavigatie. Die lopen altijd 2 jaar achter en vaak nog langer en je moet er vaak voor betalen.
Bij TomTom worden zeer frequent updates uitgebracht, met name ook de zgn “mapshares”, wijzigingen in het wegennet aaangegeven door gebruikers. Daarom is TomTom heel vaak al tijdens werkzaamheden op de hoogte van de wijzigingen en worden die ook al in het kaartmateriaal aangebracht.
Jij hebt het dan over een losse TomTom navigatie tegen de voorruit? Ik vind het juist fijn dat de navigatie in het multimediasysteem van de auto verwerkt zit.
Maar mocht de ingebouwde navigatie niet meer up to date zijn kan ik altijd overschakelen naar Apple Carplay / Android Auto en dan Google Maps gebruiken.
Volgens mij gebruikt Google Maps TomTom als kaartleverancier.
Ik gebruik dan inderdaad de losse TomTom. Mijn auto is niet uitgerust met Android Auto, inbouwen kost me teveel, en navigeren op het kleine schermpje van mijn telefoon vind ik te onduidelijk.
Juist de map-shares die TomTom elke maand en soms zelfs vaker uitbrengt zorgen ervoor dat je kaarten altijd bij de tijd zijn.
Die van de ingebouwde autonavigatie loopt veel te ver achter, altijd.
Mwah tot op heden heb ik maar 2 plekken gevonden op de navigatie die achterliepen. Maar met het antwoord van Cupra is ook wel duidelijk waarom.
Mijn navigatie weet ook wanneer er wegonderhoud, files, pech op de weg etc is. Hij geeft soms zelfs al waarschuwingen af zonder dat ik de navigatie gebruik omdat hij mijn dagelijkse routes weet. Best wel handig.