Probleem:
Ik heb een Windows 11 computer op bezoek die last heeft van het probleem dat schijfcontrole / chkdsk niet succesvol uitgevoerd kan worden. De computer is voorzien van een SSD schijf en een ouderwetse harde schijf. Het probleem doet zich voor op de D partitie op de ouderwetse harde schijf.
Telkens worden de volgende fouten getoond:
- Er zijn slechte clusters (bad clusters) gevonden die niet gerepareerd kunnen worden
- Er zijn slechte clusters gevonden die niet gerepareerd kunnen worden omdat er geen ruimte meer is
Geen zin om alles te lezen?
In mijn situatie moest ik eerst oplossing C toepassen gevolgd door B.
Oplossing A:
Het probleem dat er ruimte tekort is vind ik apart. Van de 1000 GB is pas 820 GB gebruikt. Maar voor de zekerheid maak ik toch ruimte vrij door de grootste bestanden naar de C: partitie te verplaatsen.
Om grote bestanden snel te kunnen vinden maak ik gebruik van het gratis programma Windirstat. Na het verplaatsen is er iets meer dan 600 GB gebruikt. Ruimte genoeg om beschadigde clusters te repareren. Toch blijven dezelfde fouten terugkomen.
Oplossing B:
Als je chkdsk, ook wel bekend als schijfcontrole, uitvoert als Windows opgestart is dan spreek je van en online reparatie. Echter kan je chkdsk ook uitvoeren als Windows niet gestart is. Dan spreek je over een offline reparatie.
In veel gevallen is een offline reparatie krachtiger, omdat tijdens het uitvoeren van chkdsk, er niets anders gedaan wordt met bestanden op de harde schijf. Nadeel is alleen dat je wel meer handelingen moet verrichten. Een offline reparatie voer je uit in Windows RE wat staat voor Windows Recovery Environment.
- Start de computer op tot je het bureaublad ziet
- Klik met de rechter muisknop op de Windows startmenu knop
- Wijs “Afsluiten en afmelden” aan en klik op “Afmelden”
- Je komt nu weer terug in het aanmeld scherm
- Druk de Shift toets op het toetsenbord in
- Klik rechts onderin op de knop om de computer opnieuw op te starten
- Klik op “opnieuw opstarten”
- Na enkele minuten kom je in de blauwe Windows RE omgeving
- Klik op de optie “Problemen oplossen” en vervolgens op “Geavanceerde opties”
- Klik in het nieuwe venster op “Opdrachtprompt”
- Een zwart MS-DOS venster wordt getoond
- Standaard kom je uit bij de virtuele partitie x:, typ nu c: gevolgd door enter
- Typ “dir” gevolgd door enter
- Als de mappen/bestanden overeenkomen met de partitie die problemen geeft ga je naar stap 16
- Typ d: en nogmaals “dir” net zolang tot je de juiste schijfletter hebt gevonden
- Typ “chkdsk d: /f /r”, vervang d: door de juiste schijfletter, druk op Enter
- Als de schijfcontrole uitgevoerd is krijg je een samenvatting te zien
- Nog steeds fouten? Ga dan naar Oplossing C, anders naar stap 18
- Typ “exit” gevolgd door de Enter toets
- Klik op “Doorgaan” en je komt weer in Windows 11
Oplossing C:
Helaas maakte een offline reparatie van de d: partitie geen verschil. Dezelfde foutmeldingen werden nog steeds getoond. Als ik chkdsk meerdere keren achter elkaar uitvoerde werd de foutmelding ook telkens bij andere bestanden getoond. Het leek wel of chkdsk maar wat willekeurigs aan het doen was.
Misschien lag het probleem niet zozeer aan de bestanden maar aan Windows 11 zelf. Ik besloot daarom de systeembestanden te controleren en automatisch te repareren met onderstaand stappenplan.
- Start de computer op tot je het bureaublad ziet
- Klik met de rechter muisknop op de Windows startmenu knop
- Wijs “Afsluiten en afmelden” aan en klik op “Afmelden”
- Je komt nu weer terug in het aanmeld scherm
- Druk de Shift toets op het toetsenbord in
- Klik rechts onderin op de knop om de computer opnieuw op te starten
- Klik op “opnieuw opstarten”
- Na enkele minuten kom je in de blauwe Windows RE omgeving
- Klik op de optie “Problemen oplossen” en vervolgens op “Geavanceerde opties”
- Klik in het nieuwe venster op “Opdrachtprompt”
- Een zwart MS-DOS venster wordt getoond
- Typ “sfc /scannow” gevolgd door “enter”
- In mijn situatie werden er fouten gevonden en gerepareerd
- De wijzigingen zouden pas effectief zijn na opnieuw opstarten
- Typ “exit” gevolgd door de Enter toets
- Schakel computer uit
- Voer nu stap 1-16 nogmaals uit om er zeker van te zijn dat alles hersteld is
Vervolgens heb ik oplossing B nogmaals uitgevoerd. Nu kon chkdsk wel alle fouten oplossen zonder problemen. Met 600 GB aan bestanden heeft het nog wel uren geduurd.
Het viel me daarna op dat de computer ook een stuk soepeler liep.
Getest op:
Windows 11 met een SSD en een ouderwetse harde schijf