Probleem:
Ik heb een HP laptop met daarop Windows 11 en e-mailprogramma Thunderbird. Als ik iets wil afdrukken in Thunderbird wordt de printer opeens niet meer getoond. Ik kan wel printen naar de Microsoft PDF printer.
Er zijn ook momenten dat ik vanuit Thunderbird wel kan printen. Maar na verloop van tijd verdwijnt de printer dan alsnog.
Er wordt gebruik gemaakt van een Canon T3400 printer die draadloos verbonden is.
Het is zelfs zo dat als Thunderbird actief is je ook in andere programma’s zoals Word of Chrome de printer niet kan selecteren. Sluit je Thunderbird af dan kan je na even wachten weer printen in ieder ander programma.
Oplossing:
In het verleden heb ik al diverse oplossingen geprobeerd die voor mij niet werkte. Maar mogelijk dat ze wel werken voor jouw situatie. Je vind deze oplossingen in dit blog.
Voor mij werkte alleen de onderstaande oplossing. Dit duurt ongeveer 20-30 minuten. Voer alle delen uit.
Deel 1:
- Start de computer op zodat je op het bureaublad komt
- Klik op de Windows start menuknop en typ “HP Support”
- Klik op het programma / app “HP Support”
- Controleer of er updates zijn en installeer die
- Mogelijk moet je daarna de computer opnieuw opstarten
Deel 2:
- Start de computer op zodat je op het bureaublad komt
- Klik met de rechter muisknop op de Windows start menuknop
- Klik op “Instellingen”
- Klik in de linkerlijst op “Apps” en dan op “Geïnstalleerde apps”
- Zoek bovenin op “HP”
- Verwijder alle software van “HP”
Deel 3:
- Start de computer op tot je het bureaublad ziet
- Klik met de rechter muisknop op de Windows startmenu knop
- Wijs “Afsluiten en afmelden” aan en klik op “Afmelden”
- Je komt nu weer terug in het aanmeld scherm
- Druk de Shift toets op het toetsenbord in
- Klik rechts onderin op de knop om de computer opnieuw op te starten
- Klik op “opnieuw opstarten”
- Klik op de optie “Problemen oplossen” en vervolgens op “Geavanceerde opties”
- Klik in het nieuwe venster op “Opdrachtprompt”
- Een zwart MS-DOS venster wordt getoond
- Typ “sfc /scannow” gevolgd door de “enter” toets
- In mijn situatie werden er fouten gevonden en gerepareerd
- De wijzigingen zouden pas effectief zijn na opnieuw opstarten
- Typ “exit” gevolgd door de Enter toets
- Schakel computer uit
Deel 4:
- Start de computer op zodat je op het bureaublad komt
- Ga naar https://support.hp.com/nl-nl/help/hp-support-assistant
- Download HP Support Assistent, in mijn situatie versie 9
- Installeer HP Support Assistent
- Open Thunderbird
- Controleer of de printer nu blijft staan
Het programma HP Support Assistent heb je nodig om de laatste updates voor drivers en programma’s voor de HP laptop te installeren. Dit kan je ook handmatig doen door een paar keer per jaar naar de website van HP te gaan.
Of het probleem veroorzaakt werd door beschadigde Windows 11 systeembestanden of de HP software weet ik niet. Belangrijkste is dat de printer nu blijft staan in Thunderbird. Ik heb dit uitgebreid getest. Nog een paar keer de computer opnieuw opgestart. De Canon T3400 printer bleef gewoon staan in Thunderbird en alle andere programma’s.
Getest op:
Windows 11 24H2 met Thunderbird 128.6.1esr