Google Chromecast opnieuw verbinden als je niet kan casten in maart 2025

Inmiddels kan ik weer streamen via de Chromecast.
Ik heb mijn TV wel paar uur aangezet om de update te ontvangen.

Probleem:

Logo van Google Chromecast.Het is zondagavond 9 maart wanneer ik in de bank ga zitten om met Netflix een film of serie te gaan streamen. Alleen wil Netflix geen verbinding meer maken met mijn Chromecast. Amazon Prima ook niet. Eerste stap is Chromecast gen 2 opnieuw opstarten en daarna het draadloos netwerk.

Beiden geen succes.

Advertentie:

Dan maar het apparaat resetten. Dat heeft dit verbindingsprobleem in het verleden wel vaker opgelost. Maar ik kan het apparaat ook niet meer opnieuw verbinden. Een dag later kom ik erachter dat ik dit niet had moeten doen.

Op maandagochtend zit ik op Tweakers.net en trekt dit artikel mijn aandacht: “Sommige Chromecast-gebruikers kunnen niets afspelen door verlopen certificaat”. Conclusie: het ligt dus specifiek aan de Chromecast en niet aan Netflix of mijn draadloos netwerk. Het certificaat dat wordt gebruikt voor authenticatie, dus dat er verbinding gemaakt mag worden, is verlopen.

Google reageert snel en geeft aan dat ze het probleem onderzoeken. Wel adviseren ze met klem om de Google Chromecast niet te resetten. Oeps.

Alvast weer verbinding maken:

Op de dag van vandaag, 14-03, is het probleem nog niet opgelost. Mijn Chromecast is niet verbonden en kan er dus niets mee. Gisteren heb ik wel een e-mail gehad van Google dat ze het probleem gaan oplossen maar dat dit nog een aantal dagen duurt.

> Bekijk de laatste status van dit probleem

Echter hierna zal pas gekeken worden naar een oplossing voor de Chromecasts die door gebruikers gereset zijn naar de fabrieksinstellingen. Dit zal dus nog langer duren.

Gelukkig is er een workaround beschikbaar om het apparaat weer te verbinden. Volg daarvoor onderstaand stappenplan. Je kan dan alsnog niet casten, maar als ik de mail van Google begrijp is het probleem dan wel sneller opgelost.

Stappenplan:

Ik ga ervan uit dat je een Apple iPhone (of iPad) gebruikt en de Google Home app hebt geïnstalleerd. Maar onderstaande stappen kan je ook uitvoeren als je een Android gebruiker bent al zijn ze dan iets anders.

In dit stappenplan ga je eigenlijk terug de tijd in naar een moment dat het certificaat wel geldig was zodat je toch verbinding kan maken.

  1. Sluit de “Google Home” app af
  2. Reset de Google Chromecast door de knop ingedrukt te houden tot hij herstart
  3. Wacht tot dat deze weer opgestart is
  4. Ga naar de “Instellingen” app van de iPhone
  5. Druk op “Algemeen”
  6. Swipe naar beneden tot je “Datum en tijd” ziet en druk daarop
  7. Vink “Stel automatisch in” uit
  8. Stel de datum in op 7 maart 2025
  9. Open de “Google Home” app
  10. Klik onderin op “Apparaten” en vervolgens op “Toevoegen”
  11. Volg de stappen om verbinding te maken met jouw Chromecast
  12. Verbinding succesvol?
  13. Voer dan stap 3-5 uit en vink “Stel automatisch in” weer aan

> Bekijk meer blogs over Chromecast

Je kan nog niet casten:

Nogmaals, je kan niet casten want dat heb ik getest. Maar ik denk dat je zo wel dichterbij een snellere oplossing bent. Google moet hiervoor een update wereldwijd uitrollen. Om die te kunnen ontvangen moet de Chromecast wel aanstaan en verbonden zijn met het internet. Ik ga de komende dagen mijn TV met Chromecast zo af en toe maar eens aanzetten om te zien of het probleem opgelost is.

Getest op:

iPhone met iOS 18, laatste versie Google Home app + Google Chromecast gen 2

Advertentie:

Laat een reactie achter

Je e-mailadres zal niet worden gepubliceerd. vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.