Probleem:
Een paar weken geleden vroeg een kennis of ik haar kon helpen met een e-mail probleem. Zij had een Android smartphone met daarop Outlook e-mailprogramma waarin haar e-mail binnenkwam.
Het probleem was dat best veel normale e-mails door de Outlook app als spam werden gezien. Deze werden automatisch naar de map “ongewenste items” verplaatst. Alleen controleert ze deze map niet standaard. Deze is ook niet meteen zichtbaar. Je moet naar het mappen overzicht gaan om te wisselen van “Postvak In” naar “Ongewenste items”.
Ik heb de e-mails bekeken die als spam werden gezien, maar het waren serieus normale e-mails. Hierdoor snapte ik ook niet dat Outlook deze mails als spam of ongewenst ziet.
Oplossing:
Een simpele oplossing is om de mail te verplaatsen naar Postvak In zodat Outlook leert dat deze e-mail en de afzender betrouwbaar zijn. Maar dat werkt alleen voor deze specifieke mail. Aangezien de gebruiker van veel verschillende mensen e-mails ontvangt is dat niet echt een oplossing.
Het viel me op dat de Outlook app op Android eigenlijk weinig opties heeft als het aankomt op verwerking van “spam”. Eigenlijk geen, of ze zitten goed verstopt want ik heb ze niet gevonden.
> Lees ook Outlook verplaatst e-mail van specifieke afzender telkens naar de SPAM folder
Samsung Mail app:
Ik heb uiteindelijk het e-mailaccount overgezet op de standaard Samsung Mail app die vanuit de fabriek is geïnstalleerd. Dit kon gemakkelijk omdat er gebruik werd gemaakt van het IMAP protocol wat tegenwoordig toch wel de standaard is.
Thunderbird:
De kennis gebruikt op haar Windows computer Thunderbird als e-mailprogramma. Wanneer ze daar dezelfde e-mails binnenhaalt worden deze ook niet als spam gezien. Het lijkt dus echt een probleem in de Outlook app te zijn.
Getest op:
Samsung Android smartphone met Outlook app en de standaard Samsung Mail app
Ik herken dit probleem.
Ik gebruik thunderbird en alleen bij mijn zakelijke emails worden wel ’s emails in de spamfolder geplaatst.
Wat ik doe, is niet in Thunderbird de mails verplaatsen maar in de webmail zelf (dus inloggen bij m’n hosting provider). Daar markeer ik dat bepaalde mails geen spam zijn, waarna ze naar de inbox verplaatst worden. Dit helpt.
De spammarkering dient dus zo dicht mogelijk bij de mailserver aangepast te worden.
Bedankt voor het delen van deze tip Michel.