Teamviewer:
Ik gebruik al jaren Teamviewer waarmee ik op afstand mee kan kijken op een computer of laptop van anderen gebruikers. Ik kan dan zelfs de controle overnemen om een probleem op te lossen. Ik heb Teamviewer zelfs gebruikt om op een smartphone een mailbox in te stellen.
Dit doe ik niet commercieel. Met andere woorden verdien ik er niets aan. Ik vind het leuk om mensen te helpen en hierdoor leer ik ook weer en kan ik blogs blijven schrijven. Daarom gebruik ik de gratis versie van Teamviewer en dat is altijd goed gegaan tot maart 2025.
Inloggen en betalen:
Sinds ongeveer 1 jaar wordt je verplicht om een Teamviewer account te registreren. Belangrijkste reden die Teamviewer geeft is om misbruik te voorkomen en de veiligheid van hun systeem te garanderen. Prima, ik heb dus een gratis account geregistreerd.
Maar in maart 2025 kreeg ik herhaaldelijk de melding dat ik geen gratis gebruik meer mocht maken van Teamviewer. Ik kon dus ook geen sessie opstarten om mee te kijken op een ander apparaat. Als dat al lukte werd de verbinding binnen 1 of 2 minuten verbroken. Het aparte eraan is dat ik Teamviewer in de afgelopen weken amper had gebrukt.
De enige oplossing zou zijn om over te stappen op een betaald abonnement van 17,50 euro per maand. Maar ik vind dat beste een hoge prijs gezien het feit dat ik mensen gratis help op afstand.
Microsoft Quick Assist:
In het verleden had ik wel eens over Microsoft Quick Assist gelezen. Dit is een vergelijkbaar programma zoals Teamviewer maar dan ingebouwd in Windows 10 en 11. Maar omdat ik altijd Teamviewer gebruikte heb ik er nooit iets mee gedaan.
Maar aangezien Teamviewer sinds maart 2025 niet meer werkte heb ik Quick Assist maar eens geprobeerd. Het werkt echt super eenvoudig. Eerste grote voordeel is dat het al op de computer staat en dat de gebruiker aan de andere kant het niet hoeft te downloaden. Tweede voordeel is dat je het gratis kan gebruiken. Derde voordeel is de gebruiksvriendelijkheid.
Het enige nadeel dat ik tot op heden heb ik kunnen bespeuren is dat je een Microsoft account nodig hebt. Vroeger was dit optioneel maar sinds Windows 11 is dit een eis. Dit geldt voor beiden partijen die gebruik maken van Quick Assist.
Quick Assist gebruiken:
Om Quick Assist te gebruiken moeten jij en de gebruiker aan beiden kanten het programma opstarten.
- Klik op de Windows startmenu knop
- Typ “Quick assist” en klik op het gelijknamige zoekresultaat
- Het resultaat is onderstaand scherm
- Wil je iemand helpen?
- Dan klik je op “Iemand helpen”
- Het resultaat is een code die je geeft aan het persoon die je wilt helpen
- Wil je hulp ontvangen?
- Dan vraag je de code van de andere persoon
- Die vul je in het vak “Code invoeren” in
- Vervolgens klik je op “Indienen”
- Het opzetten van verbinding kan soms 5-10 seconden duren
> Lees ook: Hoe onderzoek ik een probleem op afstand
Conclusie:
Ik ben zeer tevreden over dit programma. Het is zelfs een stuk gebruiksvriendelijker, mede ook omdat het standaard ingebouwd zit in Windows. Je hoeft niet eerst een programma te downloaden.
Al moet ik wel bekennen dat Teamviewer sneller een verbinding opgezet heeft en dat die stabieler en sneller werkt. Maar Quick Assist is als gratis alternatief meer dan prima in vergelijking met Teamviewer als ik daar 17,50 euro per maand voor moet betalen.
Dus heb je hulp nodig van iemand op afstand of wil je hulp op afstand bieden? Probeer dan Microsoft Quick Assist eens.