Probleem:
Van de week kreeg ik van iemand de vraag of ik hem mee kon helpen met een probleem met Tresorit. Hij was bezig om een back-up te maken van zijn e-mails naar Tresorit. Het gaat in dit geval om 5-6 GB aan data.
Iedere keer wanneer hij bestanden ging kopiëren werkte na een paar minuten de internet verbinding niet meer. Windows 11 gaf aan dat er geen verbinding meer was. Opnieuw opstarten was de enige oplossing waarna het draadloos internet weer werkte.
Het lag niet aan het draadloos netwerk want de gebruiker kon gewoon nog internetten op zijn iPhone. Daarnaast kon hij het probleem tot drie keer toe reproduceren. Als de gebruiker niet de bestanden deed kopiëren bleef de internetverbinding werken.
Er wordt gebruik gemaakt van een laptop met Windows 11 24H2. De laatste updates zijn geïnstalleerd.
Oplossing:
Ik heb eerst in het Windows Logboek gekeken door met rechts op de Windows startmenu knop te klikken en dan op “Logboeken” te klikken. Hier zag ik niet echt vreemde meldingen staan. Wel een melding dat er geen internetverbinding gemaakt kon worden. Dat was logisch want de draadloze netwerkverbinding was verdwenen. Maar niet de reden waarom.
Om het probleem op te lossen heb ik de software van Tresorit opnieuw geïnstalleerd. Je verliest geen data en je hoeft ook niet opnieuw in te loggen. Dit heeft in het verleden ook gewerkt toen Tresorit niet meer automatisch wilde opstarten.
- Klik rechts onderin naast de datum + tijd op het pijltje naar boven
- Klik met rechts op het Tresorit icoontje en klik op “Exit”
- Ga naar https://tresorit.com/download
- Klik op “Free download on Windows”
- Dubbelklik op het gedownloade bestand en klik op “Install”
- Klik in het volgende scherm op “Repair” gevolgd door “Install”
- Installatie klaar? Herstart dan de laptop
> Bekijk meer blogs over Tresorit